تفاوت سدیم هیدروکسید و سدیم کربنات چیست؟

سود مایع (سدیم هیدروکسید) و کربنات سدیم (سودا اش) هر دو از مشتقات قلیایی فلز سدیم با شماره اتمی ۱۱ در جدول تناوبی عناصر هستند. سود مایع سوز آور و کربنات سدیم هر دو از نظر تجاری موادی بسیار با اهمیت هستند. این مواد هر یک در طبقه بندی خاصی قرار گرفته و مصارف مختص به خود را دارند. از نظر شیمیایی فرمولاسیون سود مایع NaOH و فرمول کربنات سدیم Na2CO3 است.

بررسی تفاوت سود مایع و کربنات سدیم

سود مایع یا سدیم هیدروکسید دارای حالت تهاجمی تری نسبت به کربنات سدیم یا سودا اش است. البته سود مایع چنانچه در معرض هوا قرار گیرد ، تمایل زیادی به جذب گاز کربنیک و تبدیل شدن به کربنات سدیم دارد. سود مایع کاستیک در دسته مواد ساده قرار گرفته ولی کربنات سدیم نوعی نمک ضعیف اسید کربنیک است. کربنات سدیم را با نام خاکستر سودا یا سودا اش نیز می نامند زیرا در ابتدا این ماده را از خاکستر های تولید شده در کارخانجات جمع آوری می کردند. کربنات سدیم یکی از مهم ترین مواد اولیه مورد استفاده در تولید مواد لباس شویی و خشک شویی ها است در حالی که سود مایع سوزاور برای این منظور ، بیش از حد قلیایی می باشد. کربنات سدیم همچنین برای تصفیه آب و نیز در تولید شیشه هم مصرف می شود. سود مایع هم ماده اصلی تولید صابون و کاغذ است.

از نظر ظاهری ، سود مایع سوزاور یک مایع شفاف و بی رنگ و سدیم کربنات نیز یک جامد پودری سفید رنگ می باشد. از لحاظ pH هر ۱٫۳۳ کیلوگرم کربنات سدیم برابر با یک کیلوگرم سود مایع است. هر دو ماده شیمیایی در صنعت تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند ولی مصرف هر کدام متفاوت می باشد. از سود مایع کاستیک برای حذف مواد سمی و فلزات سنگین از داخل آب استفاده شده و از کربنات سدیم به منظور سختی گیری آب و رفع عناصری چون یون های کلسیم و منیزیم و … استفاده می شود. کربنات سدیم بر خلاف سود مایع ، به صورت طبیعی نیز در محیط زیست ایجاد می گردد. این ماده معمولا در اثر تبخیر در برخی دریاچه شکل گرفته و با نام ناترون که آبپوش ۱۰ آبه سودا اش می باشد شکل می گیرد.