مضرات سولفات آلومینیوم برای سلامت انسان چیست؟

سولفات آلومینیوم یا زاج سفید کاربرد گسترده ای در بخش های صنعتی و پرورش دام و طیور دارد. از سولفات آلومینیم برای تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود. اما زاج سفید ممکن است بر سلامت انسان ، کشاورزی و محیط زیست دارای تاثیرات سوء باشد.

سولفات آلومینیوم با آب واکنش داده و اسید سولفوریک تولید می نماید که می تواند تحریک کننده باشد. محلول آلومینیوم سولفات غلیظ برای چشم ها زیان آور بوده و تماس آن با پوست موجب خارش یا احساس سوزش می شود.

تنفس بخار سولفات آلومینیم ممکن است گلو و ریه ها را تحریک نماید. زاج سفید از طرف اتحادیه اروپا ، مشکوک به ایجاد اختلال در غدد درون ریز تشخیص داده شده است. از جمله اثرات مزمن تماس با سولفات آلومینیوم ، می توان به کاهش در میزان هموگلوبین و هماتوکریت خون اشاره نمود. ایجاد اختلالات عصبی رفتاری ، احتمال مشکلات رشدی در جنین در زنان باردار و تمایزات مورفوژنتیک ، سمیت عصبی و اختلالات کروموزومی از دیگر مضرات احتمالی سولفات آلومینیوم برای انسان است.

 

مضرات سولفات آلومینیوم بر کشاورزی و طیور

سولفات آلومینیوم همچنین مضراتی بر سیستم های کشاورزی دارد. در صورت استفاده در پرورش طیور ، سولفات آلومینیوم می تواند مشکلات گوارشی و پوستی ایجاد نموده و سبب کاهش وزن جوجه ها شود. مصرف سولفات آلومینیوم برای ضدعفونی بستر مرغ ، سبب کاهش میزان آمونیاک و فسفر در کود مرغ شده و ارزش آن را در کشاورزی می کاهد. همچنین مقادیری هیدروکسید آلومینیوم و فسفات آلومینیوم از طریق کود به داخل خاک راه پیدا می کند. این مواد با ورود به ساختار های گیاهی سبب کاهش کیفیت و وزن گیاهان می شود.

 

مضرات سولفات آلومینیوم بر محیط زیست

به دلیل اینکه سولفات آلومینیم از طریق واکنش خاک بوکسیت تولید می شود ، برای استخراج آن از معادن باید فرایند هایی انجام داد که موجب آزاد شدن کربن در جو می شود. به دلیل اینکه سولفات آلومینیوم نوعی اسید خشک است ، رها شدن آن در طبیعت سبب ایجاد مناطق اسیدی گردیده و خاک را تخریب می کند. ورود فسفات آلومینیم و هیدروکسید آلومینیوم به خاک که در اثر ترکیب سولفات آلومینیوم با کود مرغ ایجاد می شود ، توان تجزیه مواد مغذی در خاک را کاهش می دهد. طبق مطالعات انجام شده ، سولفات آلومینیوم رها شده در طبیعت برای رشد جوجه اردک ها زیان آور بوده و به دلیل کاهش میزان کلروفیل گیاهان آبزی ، تاثیر سمی بر پلانگتون ها ، ماهی ها و سایر حیوانات دریایی دارد.

سولفات آلومینیوم با مواد آلی سازگاری ندارد به همین دلیل ورود آن به زمین های کشاورزی مانند استفاده از کود شیمیایی است و سبب تولید کود سولفات آمونیوم می شود. با توجه به موارد ذکر شده در این مطلب ، باید استفاده از سولفات آلومینیوم در صنایع تا حد ممکن محدود شده و آن را در مقادیر استاندارد مصرف نمود.