تفاوت آهک با کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم یکی از فراوان ترین و متنوع ترین انواع سنگ رسوبی است که به وفور در پوسته زمین وجود دارد. اصولا هر نوع سنگ کلسیمی در خانواده کربنات کلسیم قرار می گیرد. سنگ آهک نیز مانند گچ ، مرمر ، گرانیت و … یکی از انواع کربنات کلسیم می باشد. اما تفاوت آهک و کربنات کلسیم چیست؟

 

مطالب مرتبط


تهیه ملات پودر سنگ و سیمان سفید

روش تهیه آهک شفته کاری

کربنات کلسیم خوراک دام


 

اصولا آهک به شکلی که اکثر مردم می شناسند از تصفیه کربنات کلسیم تولید می شود. وجود یون کربنات (دی اکسید کربن) در کربنات کلسیم همان تفاوت اصلی و بنیادین میان آن با آهک شناخته شده است. فرمول شیمیایی کلسیم کربنات از یون های کلسیم Ca و کربنات CO3 تشکیل شده است اما پس از تصفیه آن در حرارت بالا و تولید آهک ، فرمول آن به صورت ترکیبی از یون های کلسیم Ca و اکسیژن O و یا هیدروکسید OH تغییر می کند.

با توجه به مطالبی که ذکر شد ، می توان تفاوت آهک و کربنات کلسیم را به این صورت بیان کرد که کربنات کلسیم نوع خام و آهک نوع فراوری شده (پخته شده) است. این فرایند شیمیایی بیشتر از آن که تغییر فیزیکی ایجاد کند ، تغییر شیمیایی در آهک ایجاد می نماید. کاربرد کربنات کلسیم به عنوان یک ماده پرکن (فیلر) محدود می شود. از کربنات کلسیم صرفا به منظور کاهش هزینه های تولید ، به عنوان یک حجم دهنده در صنعت استفاده می کنند ولی کاربرد آهک بسیار گسترده تر است. آهک علاوه بر اینکه کاربرد هایی مشابه کربنات کلسیم دارد ، همچنین در صنایع دیگری نظیر تصفیه آب و فاضلاب ، تنظیم پی اچ ، تولید کاغذ ، تولید بتن ، کشاورزی و … مصرف دارد.

آشنایی با تفاوت آهک و کربنات کلسیم توسط انسان دارای سابقه ای بیش از هزار سال است. انسان ها در گذشته های دور با حرارت دادن سنگ کربنات کلسیم قادر به تهیه آهک بوده اند. آهک بر خلاف کربنات کلسیم دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است به همین خاطر از آن برای گند زدایی و میکروب کشی مراکز پرورش دام و طیور به منظور کنترل بیماری های واگیر استفاده می شود. همچنین در دفن زباله های عفونی نیز به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی زیست محیطی کاربرد دارد.