سنگ آهک | لایم استون

سنگ آهک یا لایم استون به سنگ های حاوی مقادیر زیاد کلسیم گفته می شود. سنگ آهکی اصولا دارای منشاء کربنات کلسیم است. انواع سنگ آهک را می توان به روش های گوناگونی دسته بندی نمود. این سنگ ها معمولا در قالب کانی های معدنی همچون کلسیت ، دولومیت ، سیدریت و انکریت ظهور می کنند. سنگ آهک موجود در طبیعت از نظر گونه ، به انواع تخریبی آهکی ، شیمیایی آهکی و زیستی آهکی دسته بندی می گردد.

مطالب مرتبط


تفاوت آهک و کربنات کلسیم

فرایند تولید آهک هیدراته

تفاوت آهک هیدراته و آهک زنده چیست


سنگ آهک از نظر شیمیایی به دو دسته کلی کربنات کلسیم و نیز کربنات کلسیم منیزیم که همان آهک دولومیتی است تقسیم بندی می شود. همچنین آهک دارای میل ترکیبی زیادی با دیگر عناصر ، بخصوص فلزات است. نوع عناصر ترکیب شده با سنگ آهک می تواند بر رنگ آن ماثر باشد. رنگ سنگ آهک های موجود در طبیعت به صورت سفید ، آبی ، نخودی ، خاکستری و … است.

معرفی انواع سنگ آهک

سنگ آهک رسوبی : منشاء تولید این نوع سنگ اهک از رسوب بخش های کلسیمی اجساد جانداران دریایی مانند ماهی ها و مرجان ها می باشد. ترکیب کلسیم بدن این موجودات با گاز کربنیک موجود در جو کره زمین ، سبب تشکیل این نوع سنگ آهک می شود.

سنگ آهک دولومیتی : تفاوت دولومیت با سنگ آهک در وجود یک اتم منیزیم اضافی است که فرمولاسیون آن را به صورت کربنات کلسیم منیزیم تغییر می دهد. این نوع سنگ آهک دارای مقاومت و کاربرد های محدود تری نسبت به سنگ اهک غیر منیزیمی است.

سنگ آهک تراورتن : نوعی سنگ اهک متبلور است که از تبخیر آب حاوی بی کربنات کلسیم به دست می آید. نمونه سنگ های آهکی تراورتن را می توان به شکل قندیل در غارها مشاهده نمود. تراورتن بیشتر در نزدیکی چشمه های آب گرم تشکیل می شود. سنگ آهک تراورتن دارای ساختاری متخلخل و با لایه هایی به رنگ های متفاوت است که پس از برش زدن ، زیبایی خاصی دارد. به همین علت از آن به عنوان یک سنگ تزئینی در ساخت و ساز استفاده می شود.

سنگ آهک آواری : چنانچه سیالاتی مانند باد یا آب ، با ایجاد فرسایش در سنگ اهک تشکیل شده ، آن را از محل خود جابجا کرده و در محل دیگری دوباره رسوب دهد ، سنگ تشکیل شده جدید را سنگ آهک آواری می نامند.

انواع سنگ آهک

دسته بندی دیگری برای سنگ آهک وجود دارد که به دسته بندی بازاری سنگ آهک مشهور است. در دسته بندی بازاری ، ملاک تقسیم بندی سنگ آهک ، روش تشکیل آن در طبیعت نیست بلکه کیفیت و میزان ناخالصی های موجود در آن است. دسته بندی بازاری سنگ اهک به شرح زیر است:

سنگ آهک چرب یا پر مایه : سنگ آهک بسیاری خالصی است و خلوص کربنات کلسیم آن در حدود ۹۶ درصد می باشد. یعنی تنها چهار درصد ناخالصی داشته و در تماس با آب ، به شدت شکفته و متورم خواهد شد. آهک چرب به علت اینکه در مجاورت هوا سریع خود را می گیرد و سخت می شود ، به آهک هوایی هم مشهور است.

سنگ آهک کم قوه : این نوع سنگ آهک دارای میزان اندکی آهک در حدود ۵ تا ۶ درصد است و ناخالصی های مختلفی همچون اکسید آهن ، سیلیس و آلومینا در خود دارد. آهک کم قوه در تماس با آب خیلی کم شکفته می شود.

سنگ آهک آبی : در حدود ۵ تا ۲۰ درصد آن را خاک رس تشکیل می دهد. این نوع سنگ اهک بر خلاف انواع دیگر ، حتی در زیر آب هم سفت می شود. ویژگی این نوع آهک شبیه به سیمان است.