پودر سنگ یکی از قابل دسترس ترین منابع طبیعی است و یک منبع اصلی و ماده اولیه مورد مصرف در ساختمان سازی ، کشاورزی و دیگر صنایع محسوب می شود. با وجود قیمت بسیار ارزان پودر سنگ ، این ماده یکی از مهم ترین مواد ماثر در رشد جوامع بشری می باشد. میزان درخواست برای پودر سنگ در جهان بستگی به حجم ساخت و ساز و مواد و مصالح مورد مصرف در این صنعت دارد.

منابع سنگ در جهان بسیار فراوان هستند. از جمله مناسب ترین منابع برای تولید پودر سنگ را می توان دولومیت و سنگ آهک با خلوص بالا نام برد که در مناطق جغرافیایی مختلف در جهان یافت می شود. امروزه پودر سنگ جایگزین مصالح دیگری مانند شن و ماسه و ضایعات سنگ شده و یا در کنار این مواد در جاده سازی مورد مصرف قرار می گیرند. در دیگر صنایع نیز پودر سنگ تا حدودی جایگزین شن و ماسه ، سرباره آهن ، براده های فلزی ، بنتونیت ، پرلیت و ورمیکولیت شده است. پودر سنگ یک کالای پر حجم و ارزان قیمت بوده و به همین علت تولید کنندگان پودر سنگ رقابتی کار کرده و فعالیت منطقه ای دارند. هزینه های تولید بیش از آن که متاثر از مواد اولیه باشند ، تحت تاثیر دستمزد کارگران و هزینه های جانبی همچون انرژی ، تعمیر ماشین آلات و … است. البته این هزینه ها در موقعیت های جغرافیایی تولید پودر سنگ و انواع مختلف محصولات و سنگ های بکار گرفته شده متفاوت هستند. پودر سنگ به نسبت حجم بالا ، یکی از ارزان ترین محصولات معدنی به شمار می رود و متوسط قیمت آن طی سالهای گذشته رشد چندانی نداشته است. پیشرفت ماشین آلات تولید پودر سنگ و راحت شدن استخراج و تولید آن یکی از دلایل رشد اندک قیمت پودر سنگ به حساب می آید.

حمل و نقل یک فاکتور اساسی در قیمت پودر سنگ است. در بسیاری از مواقع هزینه انتقال این ماده از کارخانه تا مقصد فروش ، بیشتر قیمت پودر سنگ را تشکیل می دهد. به دلیل هزینه بالای حمل و نقل و حجیم بودن زیاد خاک سنگ معمولا فروش پودر سنگ به شکل منطقه ای و استانی انجام می شود. هزینه بالای نقل و انتقال به دلیل گستردگی زیاد معادن و کارخانجات تولید پودر سنگ موجب شده تا معادن نزدیک به مراکز صنعتی بیشتر به بهره برداری برسد.

منبع : سایت ویکی‌پدیا