پارافین تراپی پا چیست – مزایا و نحوه انجام

پارافین تراپی پا feet paraffin treatment یک روش جدید برای رفع برخی مشکلات مرتبط با پوست ، عضلات و مفاصل پا است. حتما شما هم شنیده اید که “پا قلب دوم انسان است” پس باید به خوبی از آن محافظت نماییم. پا قوی ترین عضو بدن است که وزن بدن ما روی آن قرار دارد اما همین عضو قوی هم به مرور زمان ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. این مشکلات که به دلایل مختلفی نظیر کم شدن چربی و کلاژن پوست پا و یا تحمل فشار ناشی از وزن بدن بوجود می آید می تواند سبب درد های عضلانی و مفصلی و یا پینه و ترک پاشنه پا گردد.

پارافین که یک روغن هیدروکربنی است در حال حاضر در بسیاری از سالن های زیبایی ، کلینیک های درمانی و حتی منازل برای جوانسازی پوست بخش های مختلف بدن و کاهش درد های مفصلی و عضلانی استفاده می گردد. پارافین درمانی به دلیل این که این ماده حاوی روغن های معدنی و طبیعی است و نیز ظرفیت زیادی در نگهداری حرارت دارد می تواند برای پوست و مفاصل بسیار مفید باشد. پارافین تراپی که از سال ۱۹۵۰ میلادی در برخی مراکز درمانی بنیان گذاشته شد ، یکی از روش های حرارت درمانی Heat Therapy است که سبب افزایش موضعی جریان خون و رساندن اکسیژن و مواد مغذی به منطقه درد می شود.

پارافین تراپی پا

خواص پارافین پا

پارافین تراپی پا از دو جهت می تواند مفید باشد:

مورد اول برای رفع مشکلات پوستی نظیر پینه و ترک است که بر روی قسمت پاشنه و پنجه ایجاد می شود. این بیماری ها به دلیل فشار زیادی است که این دو منطقه کف پا تحمل می کنند. از دیگر مشکل پوستی پا می توان به خشکی پوست که سبب پوسته پوسته شدن ، سفید شدن و سوزش و زخم پا است اشاره نمود. این مشکل نیز معمول در قسمت های پاشنه و نزدیک قوزک پا ایجاد می گردد که دلیل آن از بین رفتن چربی و کلاژن پوست است.

دومین مشکل رایج پا ، درد های مفصلی در ناحیه انگشتان ، قوزک و زانو است. این درد ها به دلیل بیماری های شایعی نظیر آرتروز و آرتریت روماتوئید (روماتیسم) ایجاد می شود. همچنین درد های عضلانی و گرفتگی هایی که به دلیل فعالیت زیاد ، راه رفتن و یک جا ایستادن بوجود می آید نیز مشکلاتی را برای افراد ایجاد می نماید.

درمان و یا حداقل تسکین تمام این مشکلات از طریق خون رسانی به محل امکان پذیر است. پارافین تراپی پا در حقیقت نوعی درمان موضعی از طریق اعمال حرارت ملایم و طولانی مدت توسط نوعی روغن معدنی و بی خطر است که نیازی به تجویز پزشک ندارد و می توان آن را در اماکن مختلف همچون سالن های زیبایی یا در منزل انجام داد.

پارافین تراپی پا

آموزش پارافین تراپی پا

پارافین تراپی پا در منزل ، سالن های زیبایی و کلینیک ها به یک شیوه انجام می شود. می توان پارافین پا را به تنهایی انجام داد ولی توصیه می شود شخص دیگری این کار را برای شما انجام دهد.

وسایل لازم برای پارافین درمانی به شرح زیر است:

– پارافین بهداشتی (هرگز از پارافین شمع سازی یا صنعتی استفاده نکنید)

– دستگاه پارافین تراپی (اگر نداشتید ، از یک ظرف مناسب برای ذوب کردن پارافین استفاده نمایید)

– کیسه پلاستیکی

– جوراب حوله ای (اگر نداشتید از حوله ای به اندازه پا استفاده نمایید)

– کرم مرطوب کننده پوست

پارافین تراپی پا

روش انجام

مرحله اول : آماده سازی پوست پا

انجام پارافین تراپی پا تفاوت چندانی با پارافین درمانی دست ندارد. پیش از شروع ، پا های خود (یا هر قسمتی که قصد پارافین درمانی دارید) را به خوبی با صابون و آب گرم شستشو دهید. این کار علاوه بر اینکه مانع از آلوده شدن پارافین می شود ، همچنین موجب می گردد تا منافذ پوستی به خوبی باز شده و این درمان عمیق تر انجام شود. سپس پا ها را کاملا با حوله‌ی تمیز خشک کنید. به دلیل شسته شدن توصیه می شود که پوست را با یک کرم مرطوب کننده به خوبی چرب نمایید زیرا شستن پا و سپس اعمال حرارت به آن ممکن است سبب خشک شدن پوست (بخصوص در افرادی با پوست خشک و حساس) شود. البته چرب کردن پوست با کرم مزیت دیگری هم دارد که سبب جدا شدن راحت تر پارافین خشک شده پس از انجام کار می گردد.

مرحله دوم : آماده سازی پارافین

مقدار مناسبی پارافین بهداشتی مخصوص را در دستگاه قرار دهید. مقدار آن باید به حدی باشد که وقتی یک پا (یا زانو) را در داخل پارافین مذاب فرو می برید ، قسمت مورد نظر را کاملا در بر بگیرد.  معمولا دو تا سه قالب برای پارافین پا مناسب است. سپس دستگاه پارافین تراپی را روشن کرده و دمای آن را بر روی حرارت مطلوب قرار دهید. حرارت دستگاه باید بیش از حرارت بدن باشد ولی نه به حدی که سبب سوختن پوست گردد. اگر از ظرف بر روی گاز برای ذوب کردن آن استفاده می کنید ، باید خیلی بیشتر دقت نمایید. در این مورد حتما از یک دما سنج استفاده کنید. عدم استفاده از یک دستگاه استاندارد ، بخصوص زمانی که پارافین تراپی در منزل انجام می دهید ، احتمال ایجاد سوختگی بر روی پوست را بالا می برد.

مرحله سوم : انجام پارافین درمانی

زمانی که از درجه حرارت مناسب ماده مذاب شده مطمئن شدید ، یکی از پا های خود (کف پا یا قوزک یا زانو یا هر محلی از پا که نیاز به درمان دارد) را در داخل دستگاه (ظرف) فرو برید و اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه در محلول بماند تا پارافین به خوبی همه جای پا را فرا بگیرد. دقت داشته باشید وقتی پای خود را در پارافین مذاب فرو می برید ، حتما انگشتانتان را باز کنید تا روغن به همه سطح پوست برسد.

سپس پای خود را خارج کرده و در بالای ظرف برای چند ثانیه نگه دارید. با انجام این کار پارافین کمی خود را گرفته و خشک می شود. رنگ آن نیز معمولا به سمت سفید تمایل پیدا می کند. حال دوباره همان پای خود را به داخل پارافین  مذاب فرو ببرید و پس از ۱۵ تا ۲۰ ثانیه خارج نمایید. این عمل را چندین بار تکرار کنید. در پارافین تراپی پا ، روغن باید به صورت لایه ای بر روی پوست قرار بگیرد تا در نهایت یک لایه ضخیم تشکیل شده و بتواند حرارت را در لایه های زیرین و نزدیک به پوست در مدت زمان بیشتری حفظ کند. بهتر است بین ۵ تا ۱۰ بار این کار را برای هر پا تکرار کنید.

مرحله چهارم : حرارت درمانی

حال که لایه ای با ضخامت مناسب بر روی پوست قسمت مورد نظر ایجاد شد ، پای خود را به طور کامل در داخل کیسه پلاستیکی قرار داده و سپس آن را با جوراب حوله ای بپوشانید. این کار باعث می شود که پارافین حرارت خود را فقط به پا بدهد نه اینکه در محیط هدر رود. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا حرارت از طریق پوست به طور کامل جذب شود. پس از این مدت پارافین خشک می شود.

مرحله پنجم : اتمام کار

بعد از پانزده دقیقه ، پا را از پلاستیک خارج کرده و تمام پارافین را از روی پوست جمع نمایید. اگر به خوبی کرم مرطوب کننده بر روی پوست زده باشید ، این کار به راحتی انجام می شود. پس از انجام پارافین تراپی می توانید با استفاده از کرم های مخصوص ماساژ ، پوست را به خوبی ماساژ دهید. البته این کار جزئی از فرایند پارافین پا محسوب نمی شود. پارافین را در داخل پلاستیک یا دستگاه پارافین تراپی برای استفاده های بعدی نگهداری نمایید.

فیلم آموزش پارافین درمانی پا

موارد مهمی که باید رعایت شود

– پارافینی که برای پارافین پا استفاده می شود را باید به صورت جداگانه از پارافین مصرفی در پارافین تراپی دست و صورت مصرف و نگهداری نمود. زیرا به دلیل تماس با پا ، آلوده شده و اگر برای پوست حساس دست و صورت به کار رود ممکن است سبب ایجاد بیماری های پوستی شود. این مورد در سالن های آرایشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا پارافین با پوست افراد مختلفی در تماس می باشد.

– همیشه پیش از فرو بردن پا در پارافین مذاب ، دمای آن را بررسی کنید. در صورت داغ بودن این محلول ، ممکن است سبب سوختگی بر روی پوست شود.

– هیچ وقت از دستگاه مایکروفر برای گرم کردن پارافین استفاده نکنید. این ماده درجه ذوب پایینی دارد و در حرارت کمی مذاب می شود و اگر حرارت خیلی باشد حتی می تواند سبب آتش سوزی گردد.

– اگر بر روی پوست خود زخم باز یا تاول دارید تا زمان خوب شدن آن از پارافین درمانی پا اجتناب نمایید. مهم ترین مرحله آماده سازی پوست برای پارافین پا ، شست و شو و تمیز کردن آن است.

– افرادی که دچار گرفتگی عروق در ناحیه پا هستند و کسانی که پوستی حساس دارند از انجام پارافین تراپی پا اجتناب نمایند.