کود آهن و اسید هیومیک ; بهترین مکمل کشاورزی

کود آهن و اسید هیومیک از اهمیت زیادی در کشاورزی و پرورش درختان ، محصولات کشاورزی و گیاهان آپارتمانی و تزئینی برخوردار هستند. زیرا آهن به علت نقش داشتن در ساختار و فعالیت آنزیم های حیاتی گیاهان از قبیل کاتالاز ، پراکسیداز و سیتوکروم اکسیداز یکی از مهمترین ریز مغذی ها در فرایند تثبیت نیتروژن محسوب می شود. عنصر آهن همچنین قسمتی از گروه کاتالیستی بسیاری از انواع آنزیم های اکسیداسیون و احیا است که در جذب مواد مغذی متنوع توسط گیاه نقش دارد. مهم ترین انواع کود آهن مورد مصرف در کشاورزی ، کود های سولفات آهن و کلات آهن هستند. اما ماندگاری و جذب آن در خاک کم است و به همین علت باید با کود های آلی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از بهترین کود های آلی قابل مصرف با کود آهن ، اسید هیومیک است که به عنوان یک کود آلی تولید شده از هوموس و دیگر منابع طبیعی مغذی ، در صورت مصرف بهمراه آهن ، موجب رفع بسیاری از کمبودهاي غذایی در گیاهان خواهد شد.

کود آهن و اسید هیومیک دو نوع کود متفاوت هستند. یکی کود شیمیایی و دیگری کود آلی می باشد. اگر چه امروزه مکمل هایی مانند مکمل اسید هیومیک و آهن گرین یا هیومات آهن در بازار وجود دارد که دیگر کشورها وارد می شود و قیمت های گرانی هم دارند ، اما می توان هر دو کود را به راحتی و به صورت جداگانه تهیه کرد که هم قیمت ارزان تری داشته باشد و بتوان از هر کدام به میزان دلخواه تهیه نمود.

موارد مصرف کود آهن و اسید هیومیک

  • شادابی و سرسبزی گلدان های زینتی و درختچه های آپارتمانی مانند سانسوریا
  • تقویت گل های مختلف نظیر گل رز
  • رفع کلروز درختان باغی همچون مرکبات و انگور
  • استفاده در مزارع کشاورزی و سیفی جات
  • پر کاربرد در کشت هیدروپونیک و گلخانه ای

کود آهن و اسید هیومیک

ویژگی ها

عنصر آهن یکی از ریز مغذی های ضروری و کم مصرف برای رشد و عملکرد مناسب گیاهان است. اگر چه آهن فراوان ترین ماده در خاک کره زمین است اما معمولا به دلیل اینکه خاک های کشاورزی ، قلیایی و آهکی هستند ، از دسترس گیاه خارج می باشد. علائم کمبود آهن یا کلروز به صورت ایحاد لکه های زرد مایل به سفید بین رگبرگ های برگ های جوان خواهد بود. علائم کمبود آهن در فصل تابستان به علت تابش شدیدتر آفتاب و خشکی خاک بیشتر قابل مشاهده است. در صورت مشاهده این علائم ، استفاده از کود آهن و اسید هیومیک توسط کارشناسان توصیه می شود. زیرا استفاده از کود آهن به تنهایی موجب از دست رفتن و جابجایی آن خواهد شد اما کود اسید هیومیک می تواند سبب کلاته شدن آهن گردد.

از جمله وظایف عنصر آهن در گیاهان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تولید سبزینه (کلروفیل) در برگ و ساقه گیاهان
  • تقویت ریشه گیاهان آپارتمانی یعد از تعویض گلدان
  • افزایش جذب نور آفتاب
  • افزایش گل دهی و شکوفه زنی