اسید هیومیک اصل

هیومیک اسید اصل یکی از بهترین انواع کود ارگانیک مورد مصرف در کشاورزی سنتی و هیدروپونیک است. انواع ترکیبات هیومیکی همچون اسید هیومیک ، فولویک اسید و لئوناردیت قدرت بالایی در افزایش حاصلخیزی خاک و تامین نیاز غذائی گیاهان دارند. اما باید از اسید هیومیک اصل برای این منظور استفاده نماییم زیرا این کود کشاورزی یک ترکیب گران قیمت است و شاید بتوان آن گران ترین کود کشاورزی دانست. به همین دلیل تقلب در زمینه فروش آن زیاد است و برخی افراد سودجو ، مواد ارزان قیمتی مانند خاکستر و یا پودر های معدنی را با آن ترکیب می نمایند.

اسید هیومیک اصل از استخراج مواد هیومیکی موجود در نوعی زغال سنگ معدنی به نام لئوناردیت به دست می آید. برای افزایش تجزیه شوندگی لئوناردیت و افزایش غلظت آن باید از مواد شیمیایی خاصی مانند سود مایع (هیدروکسید سدیم) و یا هیدروکسید پتاسیم استفاده نماییم. خلوص هیومیک اسید که به صورت مایع یا پودری تولید می گردد ممکن است بین ۱۰ درصد تا ۹۰ درصد باشد.

روش تشخیص اسید هیومیک اصل از تقلبی

برای تشخیص اسید هیومیک اصل روش های مختلف فیزیکی و شیمیایی وجود دارد که بررسی آن ها می پردازیم.

روش فیزیکی

یکی از ابتدایی ترین روش های تشخصیص آن ، حل کردن آن در آب است. اسید هیومیک یک ماده قابل انحلال است. این ماده میزان حل شوندگی بالایی دارد و باید خیلی راحت در آب حل شده و مواد ته نشین چندانی نداشته باشد. البته روش تولید آن در میزان حل شوندگی موثر است و امکان دارد برخی انواع آن با توجه به روش تولید ، میزان اندکی در حدود ۱ تا ۵ درصد ته نشینی داشته باشد.

روش شیمیایی

روش شیمیایی برای تشخیص اسید هیومیک اصل هم وجود دارد که به میزان زیادی می توان اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص داد. در این روش ابتدا محلولی از هیومیک اسید در آب تهیه می نماییم و به میزان ۱٫۵ سانتیمتر از آن را داخل یک لیوان شیشه ای می ریزیم. سپس روی آن را جوهر نمک می ریزیم (به آرامی ریخته شود) و آن را هم می زنیم. جوهر نمک به عنوان یک اسید بسیار قوی ، معرف این ماده است و می تواند اسید هیومیک را اسید فولویک جدا نماید. بنابراین لیوان را به مدت نیم تا یک ساعت در محلی قرار می دهیم که دست نخورده باقی بماند. اگر پس از این مدت ، مواد قهوه ای تیره و سیاه رنگ در ظرف ته نشین شود و روی آن هم مایع زرد رنگی قرار بگیرد ، نشانه وجود هیومیک اسید و فولویک اسید در آن است ولی در غیر این صورت ، فاقد این مواد می باشد. البته در این روش نمی توان خلوص محصول را بدست آورد و صرفا برای تشخیص هیومیک اسید اصل از تقلبی کاربرد دارد.

روش آزمایشگاهی

اصلی ترین و قابل اطمینان ترین روش تشخیص ، بکار گیری متد های آزمایشگاهی است. از این طریق حتی می توان خلوص محصول را نیز بدست آورد. البته روش های آزمایشگاهی مختلفی برای براورد میزان ترکیبات هیومیکی موجود در ترکیبات مختلف وجود دارد به همین دلیل ممکن است جواب آزمایشات متفاوت باشد اما با این حال پی به اصل یا تقلبی بودن آن می بریم.

اهمیت تشخیص اصل بودن هیومیک بسیار زیاد است زیرا اولا این کود کشاورزی تاثیر بسیار زیادی در افزایش حاصلخیزی خاک ، درمان بیماری های گیاهی همچون کلروز و افزایش محصول دهی گیاهان و درختان دارد. با مصرف صحیح اسید هیومیک هم می توان تمامی نیاز گیاهان را بر طرف نمود و هم در مصرف کود های شیمیایی صرف جویی نمود. دوما اینکه کود هیومیکی بسیار گران قیمت است بخصوص برخی انواع آن نظیر اسید هیومیک امریکایی (هیومکس) و هیومیک اسید اسپانیایی ، بنابراین در صورت اصل نبودن آن ، خسارت مالی زیادی به خریداران وارد می شود.

فروش اسید هیومیک اصل

گروه سینا تولید ، وارد کننده انواع مواد هیومیکی وارداتی از جمله اسید هیومیک چینی به کشور می باشد. همچنین این گروه ، با تولید با کیفیت ترین هیومیک اسید با خلوص بسیار بالا و انحلال پذیری ۱۰۰% ، قسمتی از نیاز فعالان بخش کشاورزی را تامین می نماید. جهت دریافت قیمت این محصول و یا خرید ، با بخش بازرگانی سینا تولید تماس حاصل نمایید.