وازلین چیست و چه فواید و مضراتی دارد

وازلین یا ژل پترولیوم روغن تولید شده از هیدروکربن های طبیعی است که در سال ۱۸۵۹ بوسیله فردی انگلیسی به نام رابرت آگوستوس چیسبوری کشف شد. وی فهمید که روغن وازلین در درمان سوختگی و زخم های کارگران صنعت نفت مفید می باشد. این روغن یک ترکیب ارزان قیمت ، طبیعی و مفید است که سبب ایجاد آلرژی بر روی پوست بدن نمی شود و از طریق ایجاد لایه محافظ سبب افزایش و حفظ رطوبت و آبرسانی پوست و در نتیجه جوانسازی و بهبود کیفیت پوست می شود.

این مطالب را در ادامه مقاله سینا تولید مطالعه نمایید:

  • فواید فوق العاده وازلین برای پوست
  • فواید شگفت انگیز وازلین برای مو
  • خواص وازلین برای جوانسازی و رفع چروک

برای اینکه مطمئن شوید وازلین یا هر ماسک صورت دیگری برای پوست شما زیان آور نیست و آلرژی ایجاد نمی کند ، مقدار اندکی از آن را روی پوست قرار دهید و برای نیم ساعت به آن زمان دهید تا نتیجه آن را ببنید.

فواید فوق العاده وازلین برای پوست

وازلین مرطوب کننده پوست

شاید فکر کنید که غلیظ بودن روغن وازلین باعث می شود که استفاده از آن بر روی صورت سبب ایجاد لکه های پوستی شود و منافذ پوست را مسدود نماید. اما این اتفاق نخواهد افتاد. وازلین یک ماده با منشاء طبیعی است و به همین خاطر آلرژی زا نیست. از طرفی مرطوب کننده قوی پوست می باشد که برای درمان خشکی پوست در هر سنی مناسب است.

استفاده از این روغن بخصوص برای فصول سرد سال توصیه می شود زیرا سرما سبب خشکی و ترک خوردگی پوست می شود و از وازلین می توان برای حفظ رطوبت پوست سود برد. برای این منظور بهتر است شب ها و پیش از خواب از وازلین استفاده نمایید.

درمان جوش های سرسیاه

اگر قصد خارج کردن جوش های سرسیاه را دارید ، مقداری وازلین به صورت یک لایه نازک را روی بینی یا قیمت مورد نظر بمالید و به مدت ده دقیقه آن را با بخور گرم یا حوله داغ ، گرم نگه دارید. سپس بشویید یا با یک دستمال ، سر سیاه ها را خارج کنید.

برجسته سازی پوست

اعتقاد بر این است که مصرف مقداری روغن وازلین روی استخوان گونه و ابرو موجب برجسته شدن و زیبایی این قسمت ها و بهبود شرایط پوست و جوانسازی آن می شود.

وازلین نرم کننده پوست

پوست بعضی از قسمت های بدن که تحت فشار فیزیکی زیادی قرار دارند مانند پوست کف دست ها، قوزک و کف پا ها، آرنج و زانو به راحتی خشک ، شکننده و سیاه می شود. برای درمان خشکی این قسمت ها ، هر شب پیش از خواب یک لایه وازلین روی این بافت ها بمالید. بهتر است با یک کیسه پلاستیک یا جوراب آن را بپوشانید.

جوانسازی پوست

روغن وازلین با ایجاد آبرسانی و حفظ رطوبت پوست ، مانع از عمیق شدن چین و چروک شده و خاصیت ضد پیری و ضد قارچی قوی دارد.

درمان جوش و آکنه

اصولا این ماده توانایی خاصی در درمان مستقیم جوش و آکنه ندارد ولی به دلیل خاصیت لایه برداری و پاکسازی آلودگی ها از منافذ پوستی می تواند تا حدود سبب پیشگیری از ایجاد جوش شود.

اسکراب بدن

برای لایه برداری و جدا سازی پوست مرده ، مقداری وازلین را با یک ماده زبر نظیر شکر یا نمک ترکیب نمایید و با مالیدن آن به پوست قسمت ها پوسته داده به صورت اسکراب ، اقدام به لایه برداری و زیباسازی پوست کنید.

رفع تیرگی دور چشم

یکی از روش های موثر درمان سیاهی دور چشم استفاده از ماسک وازلین به همراه چند قطره آب لیمو است. پس از گذشت ساعت می توان آن را پاک کرد.

رفع لکه های پوستی

برای کمرنگ کردن لکه های پوستی توصیه می شود از ماسک صورت وازلین و برگ خرمالو استفاده نمایید. برای این منظور ، سی گرم برگ خرمالو را بشویید ، در آفتاب خشک کنید و بعد به خوبی پودر کنید. سپس این پودر را با وازلین ترکیب نموده و برای ده تا بیست روز به شکل ماسک صورت استفاده نمایید.

رفع چین و چروک پوست

ماسک تهیه شده از وازلین به همراه سفیده تخم مرغ برای پیشگیری از ایجاد چین و چروک پوست مناسب است و به سفت شدن پوست و جلوگیری از افتادگی کمک می کند. یک عدد سفیده تخم مرغ را بهم بزنید تا کف کند. بعد چند قطره آب لیموی تازه و یک قاشق وازلین به آن اضافه کرده و مخلوط نمایید. این ماسک صورت را به مدت یک ربع ساعت روی پوست بمالید و بعد بشویید.

فواید شگفت انگیز وازلین برای پوست و مو

وازلین برای ابرو

برای تقویت و رشد بهتر ابرو ها توصیه می شود هر شب پیش از خواب مقداری روغن وازلین بهداشتی به ابرو های خود مالیده و صبح روز بعد با آب گرم شستشو دهید.

حالت دهی ابرو

همچنین جهت صاف و مرتب کردن سریع ابرو های به هم ریخته و اصلاح نشده ، وازلین مفید خواهد بود. زیرا سبب یکدست ، درخشان و زیبا شدن ابرو ها می شود.

وازلین برای مژه

این احتمال وجود دارد که اگر هر شب پیش از خواب اندکی وازلین بر روی مژه ها بمالید پس از گذشت مدتی موجب تقویت و رشد مژه ها خواهد شد.

جدا کردن مژه مصنوعی

در برخی موارد ، چسب مژه مصنوعی می تواند مشکل ساز شود. برای جلوگیری از این موضوع ، یک پنبه آغشته به وازلین را بر روی مژه مصنوعی مالیده و پس از مدتی با آب ولرم بشویید.

پاک کردن آرایش چشم

چنانچه پد های مخصوص یا مواد شوینده ندارید ، به منظور پاک کردن آرایش چشم می توان یک پنبه آغشته به وازلین را بر روی آرایش چشمان خود استفاده نموده و سپس با آب بشویید.

درمان شوره موی سر با وازلین

از آنجا که دلیل اصلی ایجاد شوره سر و خارش پوست سر ، خشکی پوست می باشد ، بنابراین برای رفع این مشکلات اندکی وازلین روی پوست سر مالیده و ماساژ دهید.

درمان موخوره با وازلین

موخوره هم یکی دیگر از مشکلات موی سر است که معمولا به دلیل استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی ، سشوار یا اتو مو ایجاد می شود. به منظور درمان این مشکل مقداری وازلین به قسمت های انتهایی موها بمالید.

خواص وازلین

کنترل تب

از وازلین می توانیم به عنوان ژل سرد کننده استفاده نماییم به این صورت که مقداری وازلین را برای چند دقیقه داخل یخچال قرار دهید و بعد روی پیشانی شخص که تب دارد بگذارید. وازلین سرد به سرعت سرمای خود را از دست نمی دهد و برای این منظور مفید است

درمان زخم های جزئی

به دلیل خاصیت پوشش دهندگی وازلین ، اکر این ماده را روی زخم های کوچک و جزئی قرار دهید ، از زخم در برابر عفونت محافظت می نماید. همچنین با نرم کردن بافت اطراف زخم ، سبب تسریع در خوب شدن آن خواهد شد.

تسکین کمر درد

برای بهبود کمردرد ، مقداری وازلین را توسط مایکروویو یا روی گاز گرم نمایید و سپس کمر فرد را با این روغن گرم ماساژ دهید.

درمان سوختگی سطحی

مصرف وازلین می تواند سوختگی را کاهش دهد به همین دلیل از آن در تولید کرم های سوختگی و یا زخم بستر هم استفاده می کنند. برای این منظور مقداری وازلین را با کمی ژل آلوئه ورا ترکیب نموده و روی سوختگی قرار دهید.

درمان ترک پا

از وازلین به شکل گسترده و موثری برای درمان خشکی پوست کف و قوزک پاها و ترک خوردگی پاشنه پا استفاده می کنند. روغن وازلین از نوع روغن های معدنی است که نسبت به لوسیون های موجود در بازار می تواند برای مدت طولانی تری چربی و رطوبت را روی سطح پوست نگهدارد. بعد از چرب کردن پاشنه و کم پاها ، با کیسه پلاستیکی یا جوراب پای خود را بپوشانید. بهتر است این کار را پیش از خواب انجام دهید.

مصارف زیبایی وازلین

رنگ کردن موی سر

حتما تا به حال این تجربه بد را هنگام رنگ کردن موی سر خود داشته اید که پوست اطراف سر هم رنگ می گیرد. یکی از روش های ساده برای جلوگیری از این مشکل ، آغشته کردن پوست اطراف به وازلین است تا از رنگ گرفتن آن جلوگیری نمایید.

رفع خشکی لب

وازلین به عنوان یک اسکراب و مرطوب کننده ، برای رفع پوسته های لب و تازه سازی آن موثر است. مقداری وازلین را با شکر یا نمک دریایی ترکیب کرده و لب ها را توسط آن ماساژ دهید تا پوست مرده را جدا کند. همچنین مانند برق لب ، می تواند لب ها را براق نموده و مانع از خشکی مجدد آن شود.

وازلین برای دندان

اکثر خانم ها بعد از استفاده از رژ لب ، متوجه رنگی شدن دندان های خود می شود. به همین دلیل می توانید به دندان های خود مقداری وازلین بمالید و از این مشکل جلوگیری کنید.

وازلین برای ناخن

وازلین برای مراقبت از کوتیکول ناخن موثر است و از خشکی پوست اطراف آن جلوگیری می کند. کوتیکول قسمت سفید ابتدایی ناخن است که از پروتئین ساخته شده و نقش رشد و تغذیه ناخن را بر عهده دارد. مقداری وازلین را روی ناخن ها مالیده و با یک جفت دستکش بپوشانید و بگذارید تا صبح بماند.

افزایش ماندگاری عطر و ادوکلن

در صورت استفاده از یک روغن مانند روغن وازلین روی پوست بدن ، می توان ماندگاری عطر را افزایش و سرعت پخش بو را کاهش داد.

استفاده به عنوان افترشیو

برای کاهش سوزش پوست بعد از اصلاح بدن یا صورت ، مقداری وازلین را داخل فریزر بگذارید و سپس وازلین سرد را روی پوست اصلاح کرده ماساژ دهید تا با سرد شدن پوست ، حساسیت آن کاهش یابد.

وازلین برای کودک و نوزاد

به دلیل تماس تمام مدت پوشک با پوست پای کودک ، پوست بعضی از قسمت های بدن نوزاد دچار حساسیت ، قرمزی و سوزش می شود. به همین دلیل بهتر است قبل استفاده از پوشک ، پای نوزاد را با اندکی وازلین پوشش دهید.

مصارف جالب وازلین

روان سازی زیپ

اگر زیپ کیف یا لباستان گیر می کند یا سخت باز و بسته می شود از وازلین برای روان کردن آن استفاده کنید.

لولای درب

وازلین یک روغن با دوام برای رفع صدای جیر جیر لولای درب منزل و خودرو است.

عوارض وازلین

وازلین به عنوان یک روغن معدنی ، عارضه ویژه و مشخصی برای سلامتی پوست و مو ندارد. ولی اگر پس از مصرف وازلین دچار مشکلاتی نظیر حساسیت ، سوزش ، خارش یا قرمزی پوست شدید از ادامه مصرف این روغن منصرف شوید. همچنین از مصرف خوراکی این ماده و استفاده در مناطق حساس همچون چشم و مخاط خودداری نمایید.

 

منابع :

healthline

goodhousekeeping