چقدر با سولفات آلومینیوم آشنا هستید؟ آیا می دانید سولفات آلومینیوم چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ در این مطلب شما را با فواید و مشخصات زاج سفید آشنا می نماییم.

مطالبی پیرامون سولفات آلومینیوم که باید بدانید

اول توضیحاتی در مورد سولفات آلومینیم می دهیم. سولفات آلومینیوم با اسامی متفاوتی همچون آلوم و زاج سفید معروف است. این محصول شیمیایی بعد از اکسید آلومینیوم مهم ترین ترکیب آلومینیوم محسوب می شود. سولفات آلومینیوم از نظر شیمیایی دارای فرمول ساختاری AL2(SO4)3 می باشد، ذکر این نکته ضروری است که این ماده در صورت ترکیب با آب ، یک منعقد کننده قدرتمند می شود که خاصیت اسیدی داشته و پی اچ آن به کمتر از ۲ هم می رسد. زاج سفید به لحاظ فیزیکی به شکل جامد و یا مایع سفید رنگ است. در حالت جامد می تواند حالت پودری ، کریستالی و یا گرانولی داشته باشد و رنگ آن سفید است. آلومینیوم سولفات چنانچه با برخی مواد اسیدی و اکسید کننده ترکیب شود می تواند نمک مضاعف سدیم ، پتاسیم و آمونیوم ایجاد کند.

روش تولید سولفات آلومینیوم چگونه است

شاید براتون سوال پیش آید که سولفات آلومینیوم چطور تولید می شود؟ در روش قدیمی تولید سولفات آلومینیم از ترکیباتی همچون خاک رس ، آلومینا و بوکسیت استفاده می شد. این محصول از ایجاد واکنش مابین هیدروکسید آلومینیوم و سولفوریک اسید به دست می آید. تولید این ماده یک فرایند دو مرحله ای است که ابتدا باید مواد خام را با هم ترکیب نماییم و سپس محصول نهایی را تولید کنیم. در این فرایند ابتدا سولفات آلومینیوم مایع به دست می آید و بعد با انجام مرحله دوم ، آن را به شکل جامد کریستالی در می آوریم.

کاربرد سولفات آلومینیوم

طبق آنچه پیشتر گفته شد، کاربرد سولفات آلومینیوم در صنایع و مشاغل گوناگونی است که برخی از آنها را توضیح می دهیم.

تصفیه آب و فاضلاب

شاید بتوان اصلی ترین کاربرد زاج سفید را در بخش تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب دانست. همچنین برای تصفیه ، رفع کدورت و شفاف کردن آب استخر های شنا هم مصرف می شود. این ماده خاصیت منعقد کنندگی دارد و اگر به میزان کافی به آب اضافه شود می تواند ذرات کلوئیدی و ناخالصی های موجود در آب را به هم چسبانده و به صورت توده ای بزرگ و سنگین در آب ته نشین کند و در نهایت با کمک فیلتر تصفیه آن را از آب جدا نمود. سولفات آلومینیوم با کیفیت می تواند به راحتی تا ۹۹ درصد آلودگی های موجود در آب را جداسازی نماید.

کاغذ سازی

تولید کنندگان کاغذ جزء وابسته ترین صنایع به سولفات آلومینیم هستند. این ماده در کاغذ سازی کاربرد هایی دارد که از جمله مزایایی که در این صنعت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد چسبندگی بیشتر در خمیر کاغذ
  • بهبود فرایند سفید کاری خمیر کاغذ
  • جلوگیری از ایجاد آسیب الیاف کاغذ
  • افزایش مقاومت محصول نهایی
  • ایجاد درخشندگی بیشتر در انواع کاغذ تولیدی

بخش کشاورزی

شاید انتظار نداشته باشید که ماده شیمیایی سولفات آلومینیوم در بخش کشاورزی هم مصرف شود اما کاربرد دارد. گیاهان برای جذب مناسب مواد مغذی خاک نیاز به پی اچ مشخصی دارند. در صورتی که خاک کشاورزی حالت آهکی و قلیایی داشته باشد ، می توان اسیدیته آن را با افزودن سولفات آلومینیم افزایش داد.

تولید پارچه

زاج سفید در رنگرزی پارچه بکار می رود. سولفات آلومینیوم برای تثبیت رنگ پارچه مصرف می شود زیرا می تواند از محلول شدن پیگمانت ها جلوگیری نموده و رنگ را روی الیاف پارچه ثابت کند.

آتش نشانی

سولفات آلومینیوم در تولید فوم آتش نشانی موجود در کپسول اطفاء حریق بکار می رود. برای تولید کف آتش نشانی ، آلوم را با جوش شیرین واکنش می دهند.

دیگر موارد کاربرد زاج سفید

این محصول موارد مصرف زیادی دارد از جمله در تولید محصولات بهداشتی و آرایشی ، انواع صابون ها و لوسیون ها، پاک کننده و تصفیه کننده روغن ها و چربی ها ، تصفیه قند و شکر ، پزشکی و داروسازی ، ضد آب کننده بتن، تولید گلیسیرین و نیز کاتالیزور در تولید اتان مصرف می شود.

اهمیت سولفات آلومینیم

آلوم یک ماده میکروب کش و ضد بو است که در تولید دئودورانت ها هم مصرف می شود. آن را با کیفیت های متفاوتی تولید می کنند اما بهترین خلوص این محصول که در بخش های مختلف صنعتی کاربرد دارد ، سولفات آلومینیوم ۱۷ درصد است. این محصول از لحاظ ظاهری ماده ای بی بو و غیر قابل اشتعال با خاصیت اسیدی است که باید در شرایط خاصی نگهداری شود. نوع بسته بندی و نگهداری باید در شرایط خشک و خنک باشد در غیر این صورت حالت کلوخه ای خواهد شد.