معرفی انواع ماسک صورت و قدرت حفاظتی آن در برابر ویروس کرونا

از اوایل سال ۲۰۲۰  میلادی، جهان با یک بیماری جدید به نام کرونا مواجه شد. سرعت همه گیری و تکثیر این بیماری در تمام نقاط دنیا چنان بالا بود که بسیاری از کشورها برای مقابله و جلوگیری از انتقال آن مجبور به تعطیلی سراسری کشور خود شدند. شیوع بیماری کرونا از کشور چین آغاز و سپس به تمام نقاط دنیا انتقال یافت. همه گیری این بیماری در جهان باعث ابتلا و فوت جمعیت بالای چند میلیون نفر در سراسر جهان شد. مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا تا بالای ۲۰% رسید، به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی مصرانه پیگیر مقابله با این بیماری از طریق آموزش و ارائه توصیه های پزشکی موثر و مراقبت های بهداشتی کامل برای عموم مردم جهان شد.

مهم ترین توصیه های جلوگیری از انتقال سریع ویروس کرونا، استفاده از انواع ماسک ، شستشوی مداوم دست ها و رعایت فاصله اجتماعی افراد از یکدیگر (حداقل ۲ متر) می باشد. انتقال ویروس کرونا بیشتر از طریق تنفس هوای آلوده به این ویروس و یا تماس بین افراد آلوده با دیگر افراد سالم صورت می گیرد. انتقال سریع باعث ایجاد ترس و وحشت مردم دنیا از جمله مردم ایران شد که همین امر موجب هجوم مردم به داروخانه ها برای تهیه انواع ماسک شد.

انواع ماسک برای محافظت در برابر بیماری کرونا

ویروس کرونا بیشتر ریه ها را درگیر کرده و با پایین آمدن اکسیژن خون،  تنفس طبیعی را برای شخص بیمار مشکل می کند که برای تامین اکسیژن کافی نیازمند دستگاه اکسیژن خواهد بود. بیماری کرونا از طریق عطسه و انتشار قطرات ویروس در هوا به افراد سالم منتقل می شود. در چنین مواقعی استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی مهم ترین کار برای جلوگیری از انتقال این ویروس بین افراد سالم می باشد. انواع ماسک با قدرت حفاظتی متفاوت در برابر کرونا تولید می شوند که در زیر به معرفی آنها می پردازیم.

ماسک پزشکی

از قدیم تاکنون بیماری های ویروسی و تنفسی بسیاری مانند وبا ، کرونا ، آنفولانزا و غیره به دلیل واگیردار بودن آنها به سرعت در جامعه شیوع پیدا می کنند. پزشکان معالج برای درمان بیماران از  فاصله نزدیک مجبور به استفاده از انواع ماسک می باشند که همین امر ، استفاده از ماسک ها را حیاتی و لازم کرده است.  ماسک های پزشکی بیشتر در مراکز درمانی مانند درمانگاه ها، بیمارستان ها، کلینیک ها و غیره توسط بیماران و پرسنل مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. با شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا و انتقال سریع آن استفاده از ماسک برای تمام افراد جامعه الزامی شد تا از انتشار سریع آن جلوگیری شود. ماسک های پزشکی دارای توان فیلتر کردن هوا به میزان بیش از ۹۰% می باشند و در مقابله با ویروس کرونا قدرت حفاظتی بالایی از خود نشان دادند. ماسک های پزشکی به چند نوع N99 ، N95 ، FFP3 و FFP2 تقسیم می شوند.

ماسک N95

ماسک N95 یک ماسک پزشکی است با استاندارد آمریکایی تولید می شود. اوایل شروع بیماری در کشور ما از این نوع ماسک فقط در بیمارستان ها و مراکز درمانی برای پزشکان و پرسنل موجود بود که به مرور زمان با تولید بیشتر ماسک در داخل و واردات آن از کشورهای دیگر، استفاده از آن برای عموم مردم میسر شد. این ماسک داری ویژگی های چون موارد زیر می باشد:

  • با استفاده از ماسک N95  دهان و ورودی دستگاه تنفس کاملاً پوشانده می شود.
  • این ماسک کامل بر روی صورت نصب شده و بدون کوچکترین درزی مانع ورود هوا می گردد.
  • ماسک N95 دارای فیلتر هوای ۹۵% می باشد که ذرات معلق در هوا تا اندازه ۰٫۳ میکرون را تصفیه می کند.
  • دارای گیره در قسمت بالای ماسک برای ثابت نگه داشتن آن بر روی بینی است.

ماسک N95  طوری طراحی شده که می تواند صورت را از بالای بینی تا زیر چانه بپوشاند. و از ورود هر گونه مواد آلوده مانند ویروس ها و ذرات به داخل ماسک جلوگیری کند. نشتی این ماسک در آزمایشگاه ها تست و ارزیابی شده است که نتیجه این تست ها نشان دهنده راندمان بالای ماسک های N95  می باشند. ماسک ان ۹۵ ماسک دارای فیلتر هوا است و از ورود هرگونه میکروب و ویروس به سیستم تنفسی جلوگیری می کند. در خرید ماسک N95 به فیلتر دار بودن این ماسک کاملاً توجه شود زیرا فیلتر در قسمت وسط ماسک قرار گرفته و قابل مشاهده نیست. یکی از مهم‌ترین ویژگی های ماسک N95 داشتن گیره در قسمت بالایی آن است که به منظور فیکس شدن کامل ماسک بر روی صورت تعبیه شده است. علاوه بر موارد بالا هنگام خرید ماسک N95 سالم بودن آن را ارزیابی کنید تا شکاف یا درزی در آن وجود نداشته باشد زیرا در صورت معیوب بودن ماسک، قدرت حفاظتی آن کاهش می یابد.

ماسک n95

ماسک N99

 ماسک N99  یک ماسک فوق العاده ایمن با قدرت حفاظتی  بسیار بالا در برابر میکروب ها و ویروس ها است. این ماسک ذرات معلق در هوا را تا ۹۹٫۷% تصفیه کرده و از بین می برد. ماسک N99  بیشتر در بیمارستان ها، بخش بستری بیماران کرونایی توسط بیماران کرونایی، پرستاران، پزشکان و پرسنل بخش مورد استفاده قرار می گیرد. ماسک N99 تمام ویژگی های ماسک N95 را با درجه بالاتر دارا می باشد. این نوع ماسک در کشور ما بسیار محدود بوده و فقط در مراکز درمانی پیشرفته موجود می باشد.

ماسک n99

ماسک FFP2

ماسک FFP2 یکی از انواع ماسک های پزشکی برای جلوگیری از انواع بیماری های واگیردار مانند کرونا است. یک ماسک خوب با قدرت حفاظتی بالا، ماسکی است که حتماً دارای فیلتر باشد در غیر این صورت مناسب برای مقابله با بیماری های واگیردار نخواهد بود. علاوه بر فیلتر ، ماسک FFP2 دارای سوپاپ است که در جلوی ماسک به منظور دم و بازدم قرار دارد. ماسک FFP2 تحت استاندارد اروپا تولید شده است. ماسک FFP2  نه تنها از ورود ذرات معلق در هوا تا ۹۴% و اندازه ۰٫۳ میکرون جلوگیری می کند بلکه قابلیت جلوگیری از ورود ذرات روغنی را دارد که این ویژگی باعث برتری این ماسک در مقابل ماسک N95 می باشد. ماسک FFP2  دارای قدرت حفاظتی عالی در برابر تمام ویروس ها به خصوص ویروس کرونا است. کارایی این ماسک تا ۸ ساعت در روز است که به عنوان ماسک یکبار مصرف محسوب می شود.

ماسک FFP2

ماسک FFP3

ماسک FFP3 یک ماسک فوق العاده ایمن با قدرت حفاظتی ۱۰۰% در برابر بیماری کرونا است که تقریباً تا ۹۹٫۹% ذرات معلق و ذرات روغنی موجود در هوا در اندازه نانو و میکرو را تصفیه می کند. بیشترین کاربرد این ماسک در بیمارستان ها، بخش بستری آی سی یو بیماران کرونایی می باشد که توسط پرستاران، پزشکان و پرسنل خدمات بیمارستان آن بخش استفاده می شود. این ماسک تمام ویژگی هایی ماسک FFP2 را با درجه کیفیت بسیار بالاتر دارد، و از آن در کشور ما فقط در مراکز درمانی فوق پیشرفته استفاده می شود.

ماسک FFP3

ماسک های جراحی به صورت مستطیل شکل و پیله دار جهت پوشش دهان و بینی تولید شده اند. این ماسک ها از سه تا ۸ لایه طراحی و تولید می شوند. این نوع ماسک کاملاً صورت را نمی پوشاند و از قسمت های کناری و یا قسمت های بالا و پایین آن احتمال ورود هوا وجود دارد. این ماسک  قدرت حفاظتی بالا مانند ماسک های پزشکی را نداشته اما می تواند شخص را از تنفس قطرات آلوده بزرگ موجود در هوا محافظت کند. ماسک جراحی ، بدون فیلتر و یکبار مصرف است و تا حداکثر ۴ ساعت استفاده در روز مناسب می باشد.

ماسک جراحی

ماسک های پارچه‌ای و دست دوز

ماسک‌های پارچه‌ای و دست‌ دوز در مقابل ماسک های پزشکی و جراحی دارای ایمنی کمتر در جلوگیری از بیماری کرونا است. ماسک پارچه ای به دلیل وجود منافذ درشت، قدرت جلوگیری از ورود ذرات بسیار کوچک در اندازه میکرون و نانو را ندارد. اما استفاده از آن در مقابل قطرات آلوده در هوا چندان هم بی تاثیر نمی باشد. این ماسک از سه لایه پارچه ای بسیار محکم که لایه وسط آن از جنس بافت پلیمری جهت جذب رطوبت و میکروب دوخته می شوند. از این نوع ماسک ها به دلیل پایین بودن ایمنی برای استفاده کودکان و خردسالان توصیه نمی شود.

قیمت انواع ماسک

ماسک ها با توجه به میزان ایمنی و قدرت حفاظتی آنها در برابر ویروس ها و بیماری ها مانند بیماری کرونا دارای قیمت متفاوت می باشند. ماسک های پزشکی از نوع FFP3, N99 , FFP2, N95 دارای قیمت بالاتری نسبت به ماسک های جراحی و پارچه ای هستند. البته قیمت ماسک های پزشکی نیز با توجه به میزان تصفیه آنها با یکدیگر متفاوت می باشند و هر چقدر قدرت ماسک برای حفاظت افراد در برابر بیماری های ویروسی و تنفسی بیشتر باشد قیمت آن نیز به مراتب بالاتر خواهد بود.