مزایای مصرف کربنات کلسیم در خمیر دندان

مصرف کربنات کلسیم در تولید خمیر دندان حاوی فلوراید دارای اثر ضد پوسیدگی بر دندان ها است. پوسیدگی یکی از عوامل اصلی کاهش عمر دندان ها می باشد که معمولا به دلیل ایجاد پلاک اسیدی و جرم بر سطح دندان ایجاد می شود. بر جلوگیری از این مشکل در طولانی مدت ، تنها مسواک زدن کافی نیست بلکه باید اقدام به جرم گیری دندان ها نمود و یا از خمیر دندان های ضد پوسیدگی استفاده کرد. مهم ترین ماده در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها ، فلوراید است. استفاده از ترکیبات فلوراید نظیر سدیم مونوفلوروفسفات (SMFP) در تولید خمیر دندان دارای سابقه طولانی است. اما می توان با استفاده ماده ای معدنی به نام کربنات کلسیم ، تاثیر ضد پوسیدگی خمیر دندان را افزایش داد.

 

کربنات کلسیم چیست و چه  فواید در خمیر دندان دارد؟

کربنات کلسیم یا سنگ آهک یک ماده معدنی بسیار فراوان در کره زمین می باشد که حاوی مقادیر زیادی کلسیم است. کلسیم کربنات کاربرد های بسیار زیادی در زندگی ما دارد از جمله اینکه در تولید کاغذ ، آهک ، رنگ و پوشش ، چسب و رزین ، مصالح ساختمانی ، مکمل های کلسیمی خوراکی انسان و حیوان و در کشاورزی مصرف می شود. کربنات کلسیم حاوی مقادیر زیادی کلسیم قابل جذب برای بدن انسان است به همین خاطر از آن در تولید قرص کلسیم برای درمان بیماری های پوکی استخوان و مشکلات عضلانی و عصبی استفاده می کنند.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان ، پودر سنگ میکرونیزه کربنات کلسیم به دلیل دارا بودن ذرات ساینده می تواند تاثیر ضد پوسیدگی فلوراید را بدون هیچ گونه شک و تردید بهبود بخشد. کربنات کلسیم که یک فیلر بسیار رایج است ، سازگاری کامل با مواد اولیه تولید خمیر دندان دارد. طبق ازمایشات بالینی انجام شده ، محققان به این نتیجه رسیدند که وجود کربنات کلسیم در خمیر دندان باعث ایجاد پلاک کلسیمی بر روی سطح دندان ها می شود. هر چه میزان کلسیم موجود بر روی دندان ها بیشتر باشد ، پوسیدگی آنها کمتر خواهد شد. همچنین بر اساس گزارشات علمی ، میزان پلاک فلوراید سطح دندان بستگی مستقیم به پلاک کلسیم دارد در نتیجه با افزایش پلاک کلسیم به دلیل استفاده از کربنات کلسیم در تولید خمیر دندان ، میزان پلاک فلوراید نیز افزایش می یابد و دندان ها در برابر پوسیدگی تقویت می شوند.

دیگر ویژگی مفید استفاده از کربنات کلسیم در خمیر دندان این است که پلاک کلسیمی ایجاد شده بر روی دندان به دلیل خاصیت قلیایی کلسیم کربنات می تواند با خنثی سازی اسید ها ، میزان مواد مضر برای دندان ها و محیط رشد باکتری و جرم را کاهش دهد. بر اساس مطالبی که گفته شد ، خمیر دندان هایی که همزمان حاوی فلوراید و کربنات کلسیم هستند ، برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها عملکرد بسیار موثری دارند که دلایل آن به صورت خلاصه به شرح زیر است:

  • افزایش تاثیر پلاک فلوراید بر روی دندان
  • خاصیت سایندگی ذرات پودر کربنات کلسیم میکرونیزه در از بین بردن جرم تشکیل شده روی دندان
  • از بین بدن محیط اسیدی در دهان که محل مناسبی برای رشد باکتری ها است

 

منابع علمی :

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0020653920353259