انسان همیشه به دنبال روش هایی برای بهبود سریع تر زخم و کاهش آثار باقی مانده از آن که به نام اسکار یا همان جای زخم نامیده می شود بوده است. زخم های کوچک و یا بخیه زده شده طبق یک روال طبیعی و به مرور زمان بهبود می یابد اما روش هایی به منظور کم شدن آثار جای زخم نیز وجود دارد. علاوه بر اینکه باید محل ایجاد زخم را به خوبی تمیز و استریل نگه داشت و مانع از آلوده شدن آن توسط میکروب ها و آلودگی ها شد ، همچنین می توان از مواد شیمیایی مختلف نظیر داروهای موجود در بازار جهت محافظت و بهبود سریع تر آن استفاده نمود. یکی از مفید ترین مواد قابل مصرف برای این مورد ، وازلین است.

وازلین یک روغن تولید شده در صنعتی پتروشیمی می باشد که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. نقش وازلین در بهبود زخم به عنوان یک نرم کننده است که سبب تسریع درمان زخم شده و از طرفی به طور کامل روی زخم را پوشش داده و مانع از نفوذ آلودگی ها و میکروب ها به سطح و درون زخم می شود. البته باید توجه داشت که برای این منظور باید از وازلین بهداشتی که به روش های مختلفی کاملا تصفیه شده است استفاده نمود.

وازلین یک روغن مرطوب کننده است که قادر به حفظ رطوبت سطحی پوست می باشد بنابراین مانع از خشک شدن سطح زخم می شود. همچنین از ایجاد کبره بر روی زخم و افزایش بیش از حد حجم آن جلوگیری کرده و در نتیجه جای زخم پس از بهبود ، کمتر مشخص خواهد شد. وازلین با مرطوب نگهداشتن زخم ، مانع از خشک شدن و در نتیجه ایجاد لبه های برامده و ناهمگون اطراف بریدگی و خراشیدگی شده و بنابراین شکل چندان مشخصی باقی نخواهد بود.

وازلین برای درمان زخم

چگونه از وازلین برای درمان زخم استفاده کنیم؟

ابتدا باید زخم به خوبی شسته و ضدعفونی شده و از بانداژ مناسب برای پوشاندن آن استفاده شود. البته در صورتی که زخم ها و خراشیدگی ها بزرگ باشد باید با نظارت پزشک متخصص از موادی همچون هیدروژل یا سیلیکون ژل که پوشش دهنده های مرسوم در پزشکی هستند استفاده شود. به منظور جلوگیری از خشک شدن زخم ، رفع آلودگی ها و پاک کردن ترشحات ، بانداژ زخم را به صورت روزانه عوض کرده و زخم را پاک کنید. نوع بانداژ توسط پزشک مشخص می شود ولی استفاده از گاز غیر چسبنده و چسب های کاغذی مانع از ایجاد حساسیت های پوستی خواهد شد. نکته مهم در مورد ترمیم زخم ها با وازلین این است که حتما آن را از داروخانه ها تهیه نمایید تا از بهداشتی بودن آن مطمئن شوید.