مزایا و فواید وازلین برای بهبود ادرار سوختگی در کودکان و نوزاد ها

آیا شما با خواص استفاده از وازلین برای ادرار سوختگی آشنایی دارید؟ پوست برخی از کودکان حساس است و خیلی زود در مجاورت رطوبت پوشک، دچار سوختگی می شود. باید برای جلوگیری از بروز این مشکل، از پوست کودک محافظت خاصی را انجام داد. با استفاده از وازلین برای ادرار سوختگی به درمان کودک خود اقدام کنید.

ایجاد جوش و دانه های قرمز رنگ بر روی پوست بدن کودک، که بر اثر رطوبت و گرما تشکیل می شوند و بسیار آزار دهنده می باشند را ادرار سوختگی می گویند. تحریک پوست در ادرار سوختگی موجب بروز برآمدگی های زبر بر روی پوست می شود. اگر کودکی مبتلا به مشکلات پوستی مانند اگزما باشد، احتمال بروز ادرار سوختگی بیشتر است.

علل بروز ادرار سوختگی

استفاده از پوشک های خیلی تنگ که اجازه ی ورود هوا را به این قسمت نمی دهند و محیطی مرطوب و گرم ایجاد می کنند، باعث ایجاد ادرار سوختگی می شوند. علاوه بر این اصطکاک بین پوست و پوشک موجب بروز سوختگی پای کودک می شوند.

استفاده از بعضی از صابون ها که موجب تحریک پوست می شوند و همچنین استفاده از نرم کننده پارچه و مواد شیمیایی عطردار که جهت شستشوی پوشک پارچه ای کاربرد دارد هم در ایجاد سوختگی موثر است. وجود مواد شیمیایی و عطری که در پوشک ها و پاک کننده ها استفاده می شوند مخصوصا بعضی از پوشک های معتبر هم ممکن است باعث ایجاد سوختگی در برخی از کودکان می شوند. ارتباط پوشک با سوختگی را جدی بگیرید شاید پوست بدن کودک شما به این نوع پوشک حساس باشد.

  • عدم شستشوی بدن کودک
  • تحریک پوست با ادرار
  • تحریک پوست در تماس با مدفوع
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها
  • استفاده از غذاهای دارای اسید در کودکان
  •  استفاده کودک از مرکبات
  • وجود مشکلات پوستی در کودک مانند اگزمای پوستی
  • از همه مهم تر اگر تعویض پوشک کودک دیر به دیر انجام شود
  • کودک مبتلا به اسهال
  • استفاده از شیر مادر در دورانی که آنتی بیوتیک هم استفاده می کند.
  • استفاده از دستمال مرطوب بودار
  • استفاده از پودر تالک که موجب آسیب به ریه های کودکان می شود زیرا کودک آن را استنشاق می کند و ممکن است باعث بروز حساسیت پوستی گردد.

وازلین

روش هایی برای کمک به درمان ادرار سوختگی یا درماتیت پوشک

تعویض پوشک کودک را زود به زود انجام دهید: برای بهبودی این مشکل باید پوشک کودک زود به زود تعویض شود و نگذارید بدن کودک در تماس با ادرار و مدفوع بماند.

از پوشک مناسب استفاده کنید: پوشک نه خیلی بزرگ باشد و نه خیلی تنگ که بدن کودک را آزار دهد. به مرور زمان که کودک بزرگتر می شود سایز پوشک مورد استفاده هم باید تغییر کند.

باز کردن پوشک تا پوست ملتهب و سوخته، تنفس پوستی انجام دهد و در مجاورت هوا خشک شده و درمان شود. این کار را به دفعات در طول روز تکرار کنید.

استفاده از شورت های کاملا نخی: شورت های از جنس پلاستیک اجازه ی ورود هوا را به پوست بدن کودک نمی دهند و در نتیجه محیط مرطوب می شود و باعث مشکلات پوستی می گردد. شورت نخی کمک می کند تا جریان هوا وجود داشته باشد و پوست تنفس کند. در نتیجه قرمزی پوست و التهاب آن بهبود می یابد.

استفاده از پمادها و کرم های سوختگی: مصرف این پمادها به تسکین درد سوختگی کمک شایانی می کند. همچنین با کمک به بهبود التهاب باعث درمان سوختگی می شوند.

استفاده از پمادهای حاوی زینک برای درمان سوختگی با ادرار: یک لایه ضخیم از کرم را روی پوست کودک بمالید و بگذارید تا خشک شود، سپس پوشک را ببندید. استفاده از وازلین برای ادرار سوختگی روش بسیار خوبی برای درمان می باشد.

مواد شوینده که برای شستن شورت های کودک و یا پوشک های پارچه ای استفاده می کنید، را تغییر دهید. پوست کودکان به برخی از مواد شوینده حساسیت دارد و با تغییر شوینده می توانید به درمان ادرار سوختگی کمک کنید.

بعضی از کودکان پوست حساس تری دارند، پس دقت کنید که مواد عطری و مواد شیمیایی در پوشک کودک نباشد و از پاک کننده های مناسب تری برای پای کودک استفاده کنید.

استفاده از دستمال مرطوب را محدود کنید، زیرا این دستمال ها، بیشتر موجب بروز التهاب می شوند.

بهتر است برای شستشوی کودک از صابون های غیر عطری و آب ولرم همراه با پارچه نخی استفاده کنید.

 در هنگام تغذیه کودک دقت کنید که مصرف مرکبات و گوجه فرنگی را در هنگام ابتلا به ادرار سوختگی محدود کنید چون این مواد باعث اسیدی شدن ادرار و مدفوع می شوند.

سوختن پوست کودک در تماس با ادرار اجتناب ناپذیر است و کودکان دست کم یک بار به ادرار سوختگی یا راش پوشک مبتلا می شوند. مادران بعد از مشاهده سوختگی در گام اول برای درمان، به روش های سنتی پناه می آورند مانند:

مصرف وازلین برای ادرار سوختگی، روشی فوق العاده موثر است. کاربرد وازلین برای ادرار سوختگی به این صورت است با ایجاد یک لایه مانع رسیدن رطوبت و گرما به پوست می شود.

استفاده از روغن نارگیل: وجود چربی های اشباع در روغن نارگیل به نرمی و لطافت و حفظ رطوبت پوست کودک کمک می کند. همچنین خاصیت ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی نارگیل باعث درمان بثورات پوستی می شود.

استفاده از گیاه شگفت انگیز آلوئه ورا: این گیاه باعث تسکین درد سوختگی و بهبود پوست ملتهب می شود. آلوئه ورا با باکتری های ایجاد کننده بثورات پوستی مبارزه می کند.

استفاده از عصاره دانه گریپ فروت: این ماده خاصیت ضد میکروبی بالایی دارد و به درمان عفونت ها کمک می کند.

قرار دادن چای کیسه ای در پوشک کودک به جلوگیری از راش پوشک کمک می کند.

استفاده از جوش شیرین: جوش شیرین یا بی کربنات سدیم باعث خنثی کردن اسیدها و متعادل کردن PH محیط می شود. به این طریق برای مقابله با باکتری ها و قارچ ها مناسب است.

استفاده از وان جو دوسر: پروتئین موجود در جو دوسر به محافظت از سد دفاعی پوست کمک می نماید. ساپونین موجود در آن موجب حذف کثیفی و چربی از روی پوست کودک می شود. جو دوسر خاصیت ضد التهابی خوبی دارد که به بهبود سوختگی پای کودک کمک می کند.

روغن کندر: این ماده خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی بالایی دارد.

روغن درخت چای: این ترکیب خاصیت ضد عفونی کننده فوق العاده ای دارد و به بهبود ادرار سوختگی کمک می کند.

استفاده از سرکه سیب: در ترکیب سرکه، اسید سیتریک وجود دارد که یک ضد عفونی کننده قوی است.

استفاده از ماست پروبیوتیک: محصولات پروبیوتیک در مقابله با انواع عفونت ها و قارچ ها مفید هستند.

 استفاده از موم عسل

استفاده از سفیده تخم مرغ

مصرف روغن زیتون

ادرار سوختگی

استفاده از وازلین برای ادرار سوختگی

وازلین بهداشتی یک ماده منحصر به فرد برای درمان سوختگی پای کودک می باشد. از قدیم وازلین برای ادرار سوختگی، اولین توصیه مادران برای درمان سوختگی و پوست های حساس بوده است. وازلین با ایجاد لایه ای بین پوست و محیط از آسیب رسیدن به پوست جلوگیری می کند. همچنین از خشک شدن پوست پیشگیری کرده و باعث نرمی و لطافت پوست می شود. علاوه بر این مانع تحریک و التهاب پوست می شود زیرا با ایجاد یک سد محافظتی مانع از آسیب میکروب های مهاجم می گردد. مصرف وازلین برای ادرار سوختگی، از پوسته شدن کف پا و بدن کودک و نوزاد جلوگیری می کند و در بهبود پوست ترک خورده مناسب است.

ادرار سوختگی در کودکان باعث ایجاد التهاب در پوست شده و به رنگ قرمز ملایم دیده می شود. به خاطر ساییده شدن پوشک با پای کودک و ماندن پوست کودک در تماس با مدفوع و ادرار به مدت طولانی قرمزی و التهاب ایجاد می شود. پوست ملتهب شده محل خوبی برای رشد باکتری ها است. با استفاده از وازلین برای ادرار سوختگی به بهبود سریع کودک کمک کنید.

طریقه استفاده از وازلین برای ادرار سوختگی

ابتدا پوست کودک را با آب ولرم شستشو دهید و خوب خشک کنید. سپس مقداری از وازلین را با ویتامین E مخلوط کرده تا یک مخلوط ژله ای تهیه شود. یک لایه نازک از مخلوط را بر روی پوست کودک بمالید. بعد از چند دقیقه منتظر بمانید تا وازلین خشک شود. در آخر پوشک جدید را ببندید. بعد از دو تا سه بار استفاده، معجزه وازلین برای ادرار سوختگی را می بینید.

خواص دیگر وازلین برای پوست

استفاده از وازلین برای ادرار سوختگی خیلی شایع است ولی وازلین فواید زیادی دارد که آنها را معرفی می نماییم.

تهیه ماسک صورت با وازلین برای داشتن پوستی زیبا

وازلین برای دور چشم و رفع چین و چروک (پنجه کلاغی چشم)

کمک به تاخیر انداختن علائم پیری پوست

کمک به درمان رزاشیا یا رزاسه

کمک به درمان بیماری پسوریازیس یا صدفک: به بهبود علائمی چون پوسته پوسته شدن، التهاب ، قرمزی و خارش پوست کمک می کند.

 کمک به بازسازی و احیاء پوست

مناسب برای جلوگیری از بروز واکنش های پوستی و آلرژی ها قبل از انجام رنگ آمیزی موها و ابرو

مفید برای هایلایت گونه ها

 کمک به درمان و تسکین آفتاب سوختگی

مناسب آقایان برای درمان آکنه و جلوگیری از ایجاد آکنه جدید و پیشگیری از خراش و جوش بعد از اصلاح

 نرم کردن پوست آرنج و زانو

کاهش چین و چروک پوست صورت

 کمک به ترمیم زخم ها، لب های ترک خورده و خراشیدگی های سطحی

 وازلین به همراه شکر یک لایه بردار خوب محسوب می شود

وازلین برای ترک کف پا کاربرد دارد