لزوم مصرف کود سولفات آهن به همراه کود های آلی

یکی از بزرگ ترین معضلات بخش کشاورزی در ایران ، کمبود آهن در دسترس گیاهان به دلیل وجود خاک آهکی است. کمبود آهن از جمله شایع ترین عوامل محدود کننده رشد و محصول دهی گیاهان در کشور می باشد. فقر آهن در گیاهان که با اصطلاح کلروز شناخته می شود به دلیل تاثیرات سوء عوامل گوناگونی نظیر بالا بودن پی اچ خاک ، گرمای زیاد هوا ، میزان کربنات کلسیم و آب و بیکربنات ایجاد می گردد. دانشمندان و محققان بخش کشاورزی ، تحقیقات فراوانی را به منظور رفع کمبود آهن به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات این بخش انجام داده اند. از جمله این فعالیت ها ، بررسی های گوناگون در مورد انواع کود آهن و زمان و روش مصرف آن بوده است.

استفاده از کود های آلی و فراوری شده آهن دارای بیشترین تاثیرات مثبت برای رفع کلروز گیاهی است اما با این حال ، قیمت بالای این نوع کود ها مانعی بزرگ بر سر راه مصرف در کشاورزی می باشد. انواع ارزان تر آن نظیر کود سولفات آهن نیز با وجود ویژگی های مثبت ، به دلیل تغییر فرم سریع در صورت مصرف خاکی ، نیاز به مصرف به مقادیر زیاد دارد. اما این مشکل نیز راه حل مخصوص به خود را دارد. به این صورت که مصرف همزمان کود سولفات آهن یا همان زاج سبز همراه با مواد آلی مانع از تبدیل و هدر رفت آهن خواهد شد و جذب آن را برای گیاهان تسهیل می نماید.

طبق تحقیقات علمی انجام شده در سراسر جهان ، مصرف کود های آلی همچون کود اسید هیومیک ، کمپوست و کود دامی به همراه کود سولفات آهن موجب کنترل فقر آهن در گیاهان خواهد شد. دلیل این امر نیز وجود کلات های طبیعی در ساختار کود های آلی می باشد که آهن را به صورت مرتب در دسترس گیاهان نگه می دارد. دانشمندان اعتقاد دارند که کود های آلی دارای کلات کننده هایی برای مصرف آهن در گیاهان هستند. دلایل مفید بودن مصرف همزمان کود سولفات آهن به همراه کود های آلی به شرح زیر است:

– تولید کلات های طبیعی

– تولید مواد اسیدی به علت تجزیه شیمیایی

– جلوگیری از تماس آهک با یون های آهن

– ایجاد تهویه مناسب در خاک

– گسترش شبکه ریشه گیاهان

– بهینه سازی میکروسایت های سطح ریشه

در نقاط مختلف کشور نیز به علت اینکه خاک های کشاورزی دچار مشکل میزان بالای کربنات کلسیم و مقدار اندک کربن آلی هستند ، متخصصان کشارزی به کشاورزان پیشنهاد می کنند به منظور کاهش تاثیرات سوء کمبود آهن در گیاهان و نیز قیمت گران انواع کود آهن آلی همچون کلات آهن ، از کود سولفات آهن به همراه کود های آلی نظیر کود حیوانی ، کمپوست و یا حتی اسید هیومیک استفاده نمایند. این روش علاوه بر کاهش هزینه های مصرف کود های کشاورزی ، نقش مهمی در تامین آهن مورد نیاز گیاهان و درختان به منظور جلوگیری از زردی و کلروز دارد. از طرفی کاربرد آن در کشت گیاهان نیز بسیار آسان می باشد.