کمبود آهن در خاک زمین های زیر کشت گوجه فرنگی یک مسئله جدی و خطرناک برای گیاهان است که اولین نشانه آن ، زرد شدن برگ محصولات است. اما سوال اینجاست که چه چیزی باعث این مشکل می شود و چه کاری می توانید برای رفع آن انجام داد؟ در این مطلب به بررسی دلایل رایج کمبود آهن برای گیاه گوجه فرنگی و روش های رفع این مشکل می پردازیم.

برای خرید کود سولفات آهن و یا کسب اطلاعات در مورد این محصول با بخش بازرگانی مجموعه سینا تولید تماس حاصل نمایید.

ویدیو فواید فوق العاده سولفات آهن برای گوجه فرنگی

چرا وجود آهن برای رشد گوجه فرنگی ضروری است؟

تمامی گیاهان برای زیست سالم و رشد به آهن نیاز دارند. بسیاری از عملکردهای کلیدی آنها از قبیل تولید کلروفیل ، رشد و انجام فعالیت های زیستی به وجود ریزمغذی آهن بستگی دارد. حال باید مشخص کنیم که چرا گوجه فرنگی دچار کمبود آهن می شود. کلروز یا کمبود آهن در گیاه گوجه فرنگی به آرامی آغاز می گردد. علائم آن به صورت زرد شدن برگ ها ، بخصوص برگ های جوان و تازه جوانه زده است. مشخصه آن به صورت زرد شدن خود برگ و سبز ماندن رگبرگ ها بروز می کند. اگر کمبود آهن در گیاه گوجه فرنگی درمان نشود ، زردی کم کم به برگ های مسن تر هم گسترش پیدا می کند و در نهایت برگ های می ریزند.

۴ دلیل عمده برای ایجاد کمبود آهن در گیاه گوجه فرنگی وجود دارد که عبارتند از:

۱- رسی بودن بیش از حد خاک کشاورزی

گیاه گوجه فرنگی تمایل به رشد در خاک های شنی و لومی دارد به شرطی که رطوبت خاک مناسب باشد. وجود مقدار زیاد خاک رس در زمین کشاورزی برای گوجه فرنگی زیان آور است زیرا فاقد مواد مغذی به میزان کافی است.

۲- قلیایی بودن خاک

بالا بودن بیش از حد pH خاک برای گیاه گوجه فرنگی خوب نیست زیرا این گیاه نیاز به خاک با میزان pH کمتر از ۷ دارد. اگر خاک قلیایی شود موجب خارج شدن آهن از دسترس گیاه خواهد شد. روش تشخیص سطح پی اچ خاک و وجود مواد آهکی و کربنات کلسیم در آن از طریق آزمایش خاک است.

۳- زیاد بودن فسفر خاک

استفاده بیش از حد از کود های فسفات در میان برخی کشاورزی روایج دارد که همین امر سبب افزایش فسفر خاک و در نتیجه جایگزین شدن آن با آهن می شود. در مصرف کود های شیمیایی باید دقت شود که خاک تعادل خود را از دست ندهد.

۴ شسته شدن یا فشرده بودن زیاد خاک

روش های آبیاری اشتباه نقش مهمی در آسیب رساندن به گیاهان دارد. خاک خیلی خیس و یا فشرده شده در اثر خشکی برای پرورش گوجه فرنگی مناسب نیست. هر دوی این موارد می تواند از جذب شدن آهن توسط گوجه فرنگی جلوگیری کند. روش های مفیدی برای جلوگیری از آسیب دیدن گیاهان در خاک بیش از حد خیس وجود دارد که از جمله می توان به زهکشی و یا استفاده از مواد آلی نظیر پیت ماس، کمپوست و کود دامی پوسیده شده اشاره نمود. اما اگر خاک فشرده باشد ، رفع مشکل دشوارتر است. برای حل این مشکل می توان از مکمل های آهن مثل سولفات آهن و یا اسپری کلات آهن استفاده نمود.

مزایای سولفات آهن برای گوجه فرنگی

ابتلاء گیاه گوجه فرنگی به کمبود آهن به هر کدام از دلایل بالا می تواند سبب مرگ گیاه شود بنابراین باید از مکمل های آهن قابل جذب برای درمان گیاه استفاده نمود. مهم ترین کود های آهن شناخته شده ، کود سولفات آهن و کود کلات آهن هستند که هر کدام مکانیسم عمل متفاوتی دارند. کود کلات آهن یک کود بسیار قوی است که آهن را به صورت کلاته شده در اختیار ریشه گیاه قرار می دهد. ایرادات کود کلات آهن این است که قیمت بسیار گرانی دارد و مصرف زیاد آن موجب سوختن گیاه خواهد شد.

کود سولفات آهن از دو طریق به تقویت گوجه فرنگی کمک می کند. اولا به دلیل دارا بودن یون آهن قابل جذب برای گیاه ، آهن مورد نیاز آن را تامین می نماید. دوما حاوی یون سولفات است و خاصیت اسیدی دارد در نتیجه با کاهش pH خاک می تواند جذب آهن و دیگر ریزمغذی ها را برای گیاه تسهیل نماید.