فواید و خواص کود سولفات آهن برای درخت پسته

سولفات آهن برای پسته نقش یک مکمل قوی و ارزان قیمت آهن را برای مقابله با کلروز (کمبود آهن) دارد. خاک کشاورزی مناطق زیر کشت پسته در کشور ما مثل کرمان و رفسنجان به دلیل کمبود بارش و خشکی معمولا دارای pH بالا و حالت آهکی و کربناته هستند. در این گونه خاک های کشاورزی ، گیاهان و درختان به سختی قادر به جذب مقدار محدودی مواد مغذی از خاک هستند. کمبود آهن درختان پسته موجب تضعیف درخت و کم وزن و ریز شدن محصول خواهد شد.

راه حل رفع مشکل کمبود آهن درخت پسته ، اسپری کردن کود آهن به صورت سولفات آهن یا کلات آهن است. به دلیل اینکه خاک زمین های کشاورزی مملو از آهک و ترکیبات کربنات کلسیم است ، ریشه درخت قادر به جذب عناصر ضروری و ریزمغذی ها نیست. همین عامل سبب ایجاد کمبود در درختان و کاهش محصول دهی می شود. علائم بروز کمبود آهن در گیاهان به صورت زرد شدن برگ ها است. این عامل به دلیل کاهش توان گیاه در تولید کلروفیل اتفاق میافتد و در نتیجه درخت قادر به جذب انرژی خورشید نیست. عوامل مختلفی مثل کشت غیر اصولی ، آب دهی بیش از حد و استفاده زیاد از کود های شیمیایی سبب کاهش کیفیت خاک می شود.

 

تاثیر فوق العاده کود سولفات آهن

در تحقیقی که بر روی درختان پسته در شهرهای رفسنجان و کرمان صورت گرفت تاثیر محلول پاشی کود سولفات آهن بر کیفیت و کمیت محصول مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه آزمایش نشان داد که کود دهی توسط سولفات اهن موجب افزایش باردهی درخت به اندازه ۷۲ کیلوگرم پسته خشک در هر هکتار می شود. همچنین موجب می شود که خرد شدن زودرس و از بین رفتن جوانه های گل هم کاهش چشمگیری داشته باشد. با وجود اینه می توان از کلات آهن هم برای این منظور استفاده نمود ، اما کاربرد سولفات آهن بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود.

کود سولفات آهن برای پسته

زمان ، مقدار و طریقه مصرف کود سولفات آهن برای درخت

کود سولفات آهن به دو روش محلول پاشی و چالکود قابل استفاده است. این کود را می توان مانند دیگر کود ها ، در اواخر زمستان یا اوایل بهار مورد استفاده قرار داد اما زمان مصرف آن چندان مهم نیست و برای درختانی که دچار کلروز شدید هستند ، می توان حتی ماهی یک بار هم تیمار را انجام داد. با استفاده از این روش به راحتی کلروز درخت را درمان نموده و تاثیرات فوق العاده آن را مشاهده خواهید کرد.

مقدار بهینه و کافی برای کود دهی درختان بستگی به روش استفاده دارد. در صورتی که قصد استفاده از روش محلول پاشی را داشته باشید ، باید مقدار یک و نیم کیلوگرم سولفات آهن ۲ ظرفیتی کریستال را در هزار لیتر آب حل کرده و به برگ درختان محلول پاشی کنید. اما اگر روش کوددهی شما به صورت چالکود است ، میزان چهار تا شش کیلوگرم سولفات آهن برای هر درخت پسته کافی خواهد بود. در روش چالکود ، به منظور تقویت بیشتر درخت و تاثیرگذاری بهتر ، به همراه کود سولفات آهن ، کود های حیوانی یا آلی بخصوص کود بسیار قوی اسید هیومیک هم مصرف نمایید.

 

منبع:

Response of Pistachio Trees to Alternate Bearing and Foliar Application of Zinc and Iron