موارد کاربرد کاربرد سود پرک در صنایع غذایی و مواد خوراکی

سود پرک یا سود سوزآور نام محاوره ای سدیم هیدروکسید است که در صنعت به نام کاستیک سودا شناخته می شود. سود پرک خوراکی در صنایع غذایی به عنوان یک ماده افزودنی برای تنظیم pH ، تلخی گیری و موارد دیگری کاربرد دارد. البته سود پرک ماده ای بسیار قلیایی و سوزاننده است به همین دلیل به صورت محلول سود کاستیک یا سود مایع بسیار بسیار رقیق مصرف می شود. کاستیک سودا یک ترکیب یونی با ویژگی های سدیم به عنوان ماده ای کاتیونی و هیدروکسید به عنوان ماده آنیونی است. برخی از موارد کاربرد سود پرک خوراکی یا همان کاستیک سودا با گرید غذایی عبارتند از:

بستنی

بستنی بدون دخالت سود پرک در مرحله میلک شیک باقی می ماند. کاراژین یک ماده ژل ساز که از جلبک دریایی به دست می آید برای ضخیم سازی بستنی استفاده می شود. زمانی که محلول سود پرک به این ماده اعمال شود ، خاصیت ژلاتینی آن افزایش می یابد و به ثبات مورد نیاز بستنی هم کمک می کند.

سود پرک خوراکی

شکلات

در روش “داچ” که پروسه ای مدرن در تولید شکلات است ، از سود پرک خوراکی برای کاهش اسیدیته کاکائو استفاده می شود. این کاکائو زمانی که در شکلات استفاده می شود ، رنگ و طعم بهتری در مقایسه با کاکائوی طبیعی دارد. این روش همچنین موجب غنی شدن بافت شکلات شده  و حالت یک دست تر و خامه شکلی ایجاد می کند.

سود پرک خوراکی

چوب شور

سود پرک یا کاستیک سودا با پروتئین موجود در خمیر واکنش داده و آن را به صورت اسید های آمینه تبدیل می کند که با شکر واکنش داده و حالتی شیشه ای و ترد به چوب شور می دهد. این پروسه در علم شیمی با نام “واکنش میلارد” شناخته می شود. مرحله پخت سبب خنثی شدن خاصیت قلیایی محلول سود پرک می شود و آن را برای مصرف کننده ایمن خواهد نمود.

سود پرک خوراکی

نودل

سود پرک یا سود سوز آور یکی از افزودنی های مهم و سنتی در تولید نودل است که موجب افزایش pH خمیر می شود. این قلیاییت سبب ایجاد رنگ زرد نودل و ایجاد بافت خوبی در هنگام خوردن خواهد شد.

سود پرک خوراکی

زیتون

اولوروپین یک ترکیب فنولی موجود در زیتون است که باعث تلخی آن می شود. محلول قلیایی سود پرک با فرمول سدیم هیدروکسید ، سبب شکست باند های مولکولی اولوروپین شده و تلخی آن را می کاهد. سود پرک موجب نرمی سطح زیتون شده و تازگی و رنگ سبز آن را حفظ می کند. بعد از تلخی گیری زیتون ، به خوبی عمل شستشو انجام می شود تا مواد شیمیایی از سطح زیتون ها پاک گردد.

سود پرک خوراکی

رنگ کاراملی

رنگ کاراملی مواد غذایی محلول در آب که از حرارت دادن کربوهیدرات ها در حضور اسید ها ، باز ها و نمک ایجاد می شود به دلیل مصرف محلولسود پرک یا همان کاستیک سودا است. طیف رنگی ایجاد شده توسط سود سوزاور از قهوه ای تیره تا زرد بوده و بستگی به غلظت محلول سود پرک دارد. نمونه بارز استفاده از سدیم هیدروکسید در ایجاد رنگ کاراملی را می توان در نوشابه های گاز دار مشاهده کرد.

سود پرک خوراکی

پوست کنی میوه ها

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که از میوه های پوست کنده آماده استفاده می کنید ، باید بدانید برای پوست کنی میوه ها از سود پرک استفاده می شود. تاثیر پوست کنی کاستیک سودا اصولا بستگی به نوع پوست میوه ها و سبزیجات دارد. محلول سود پرک به پوست حمله ور شده و با تجزیه هیدرولیتیکی پوست خارجی میوه ها و سبزی ها و همچنین جلوگیری از ایجاد تغییرات آنزیمی که سبب قهوه ای شدن میوه می شود ، حالت مناسبی برای مصرف به آن می دهد.

سود پرک خوراکی

شستشو

آخرین کاربرد سود پرک غذایی که البته بیشترین مورد مصرف آن نیز می باشد ، برای شستشوی “محل های تمیز” یا CIP است. محل های تمیز در کارخانجات اتوماتیک برای انجام اعمال بهداشتی و فاکتور های حیاتی در نظر گرفته شده است. سود پرک یا سود کاستیک تحت عملیات شستشوی شیمیایی ، جایی که مواد قوی شیمیایی وجود دارد مصرف می شود. این روش بیشتر در کارخانجاتی نظیر کارخانه تصفیه شکر صورت می گیرد.