روش تولید سود پرک و تولید سود مایع

سود پرک به روش الکترولیز محلول کلرید سدیم با استفاده از یکی از انواع سلول های جیوه ، دیافراگم یا غشائی (ممبران) تولید می شود. در الکترولیز ، حدود ۲/۲۵ تن سود مایع ۵۰ درصد به همراه یک تن گاز کلر تولید می گردد. ماده اولیه مورد استفاده در تولید سود پرک ، نمک است.

به صورت سنتی ، برای تولید کاستیک سودا از آمالگام جیوه یا سلول دیاگرام استفاده می شود اما تبادل یونی سلول ممبران از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی مناسب تر است. روش اصلی تولید سود پرک در ایالات متحده از طریق سلول دیاگرام می باشد در صورتی که در اروپا غالبا از روش های سلول جیوه و ممبران استفاده می شود. فشار های محیط زیستی خاصی بر روش جیوه اعمال می گردد.

در سلول جیوه ، سدیم به صورت آمالگام سدیم جیوه و یون های کلرین به شکل گاز کلر تخلیه می شود. آمالگام در محفظه ای جداگانه جریان پیدا می کند و با آب واکنش داده و محلول سود مایع و گاز هیدروژن تولید می شود.

در روش سلول دیاگرام ، معمولا تولید آزبست ، اجازه جریان پیدا کردن آب نمک را از آنود به کاتود می دهد. این عمل سبب جدا سازی گاز های کلر و هیدروژن می شود. یون های هیدروژن تخلیه شده و یون های هیدروکسید در سمت کاتودی با یون های سدیم تجمع پیدا می کند و تشکیل سدیم هیدروکسید می دهد. از بازگشت مجدد یون های هیدروکسید از کاتود به آنود نیز توسط ایجاد جریان از قطبی به قطب دیگر جلوگیری می شود. گاز کلر جمع شده در آنود نیز از طریق آب نمک به خارج از سلول منتقل می گردد.

در روش ممبران ، غشاء تبادل یونی به عنوان یک مانع در مقابل گاز ها و مایعات عمل کرده و فقط اجازه عبور یون های سدیم را مابین محفظه ها می دهد. یون های سدیم به شکل هیدراته برای تشکیل کاستیک سودا به سمت کاتود که در آن هیدروژن آزاد می شود می رود. گاز کلر نیز در بخش آنود آزاد می گردد. ممبران یک کو پلیمر تترافلورواتیلن یا مونومر های شبه فلوراید است.

چنانچه هزینه برق پایین باشد ، روش سلول های جیوه ارزان تر از روش سلول ها دیاگرام بوده و محلول کاستیک سودا با غلظت و خلوص بیشتری تولید می شود. اما باید توجه کرد که جیوه باید از محصول نهایی حذف شود. سلول های دیاگرام برای غلیظ کردن محلول سود پرک نیاز به میزان کافی انرژی گرمایی دارند اما چنانچه حامل های انرژی ارزان باشد ، هزینه آن از روش سلول های جیوه پایین تر تمام می شود. استفاده از روش ممبران به دلیل نیاز به سرمایه گذاری اندک و عدم ایجاد مخاطرات زیست محیطی در حال گسترش است. تولید سود مایع و سود پرک به این روش با خلوص بالا صورت می گیرد. روش ممبران به خصوص برای کشور هایی که هزینه انرژی پایینی دارند بسیار مناسب است.

به اطلاع مصرف کنندگان گرامی و کارخانجات و صادر کنندگان محترم می رساند ، به منظور خرید سود مایع ۵۰ درصد و سود پرک 98 درصد با کیفیت صادراتی با بخش بازرگانی گروه صنعتی سینا تولید تماس حاصل فرمایید.