کاربرد آهک زنده در فولاد سازی و ذوب آهن

 آهک زنده به دو صورت معمولی و دولومیتی دارای کاربرد های وسیعی در تولید فولاد به عنوان عامل گدازنده و تصفیه کننده در فراینده های EAF و BOF دارد. آهک زنده عموما نقش  حذف کننده فسفر ، گوگرد ، سیلیس و منگنز را در فولاد سازی دارد. آهک همچنین نقش مهمی در تصفیه ثانویه فولاد بازی می کند.

کاربرد آهک در فرایند های مختلف تولید فولاد به شرح زیر است:

کوره قوس الکتریکی EAF : قراضه آهن و استیل مانند DRI ,و HBI و سنگ آهن برای ذوب شدن به کوره قوس الکتریکی منتقل شده و با جریان الکتریسیته ذوب می شود. سپس آهک زنده یا آهک دولومیتی به عنوان عامل گدازنده به کوره اضافه می شود. میزان مصرف آهک زنده به اندازه ۵۰ تا ۱۲۰ پوند به ازای هر تن فولاد است. در صورت استفاده از آهک دولومیتی باید ۵۰ درصد بر مقدار آن افزوده شود. آهک زنده یا آهک دولومیتی قادر به حذف ناخالصی ها از طریق ایجاد سرباره ای که بر روی آهن مذاب تشکیل می شود است.

در صورت عدم استفاده از ابزار های تزریق آهک زنده میکرونیزه می توان از آهک زنده کلوخه برای این منظور استفاده کرد. برخی از کارخانجات ذوب آن به جای استفاده از آهک زنده یا اکسید کلسیم از مگنزیا یا اکسید منیزیم استفاده می کنند. این ماده با اینکه ازآهک گران تر است اما طبق اعلام کارخانجات ، سریع تر از آهک زنده ذوب می شود.

 کوره اکسیژن پایه BOF : آهن ذوب شده در کوره های ذوب آهن برای تولید فولاد مقاوم در برابر حرارت باید به کوره پایه اکسیژنی منتقل شود. سپس اکسیژن با سرعت بالایی به آهن مذاب تزریق می گردد ، در نتیجه کربن و ناخالصی ها اکسیده می شوند. آهک زنده در مراحل مختلفی در این روش کاربرد دارد. برخی کارخانجات ، فلز داغ را در ماشین آلات دیگری سولفور زدایی می کنند. آهک زنده برای حذف فسفر و گوگرد از فولاد کاربرد دارد. آهک زنده عموما بعد از شروع دمیدن اکسیژن به داخل کوره افزوده می شود تا ناخالصی های سولفور و سیلیکا به صورت سرباره از فلز مذاب حذف شود. میزان مصرف آهک در این فرایند ، ۱۵۰ پوند به ازای هر تن فولاد است.

به اطلاع کارخانجات و مصرف کنندگان گرامی می رساند ، به منظور خرید آهک زنده با کیفیت عالی و قیمت مناسب ، با بخش بازرگانی کارخانه آهک و پودر سنگ سینا تولید تماس حاصل فرمایید.