کاربرد ها و موارد مصرف آهک در صنعت چیست؟

کربنات سدیم

کارخانجات کربنات سدیم یا سودا اش از پروسه آهک-کاستیک سودا برای تولید این ماده استفاده می کنند. کربنات سدیم یا سودا اش از واکنش و ته نشینی دوغاب آهک با محلول کاستیک سودا  به عنوان محصول جانبی ایجاد می شود.

سیانید و کربید کلسیم

کربید کلسیم به عنوان قدیمی ترین منبع استیلن از طریق ترکیب آهک زنده و کک و حرارت دادن تا دمای ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد می باشد. سپس کربید مذاب به صورت دائم از کوره خارج می شود تا جامد شده ، کوبیده شده و به سایز مورد نظر برسد. کلسیم سیانید نوعی کود ازته است که از حرارت دادن کربید کلسیم در حضور نیتروژن تولید می شود. گاز استیلن از ترکیب کربید ، آب و آهک هیدراته به دست می آید.

اسید سیتریک

آهک در خالص سازی اسید سیتریک کاربرد دارد. آهک هیدراته به محلول اسید سیتریک که از قبل فیلتر شده افزوده می شود. سیترات کلسیم  ته نشین و حذف می گردد. اسید سیتریک بعدا از واکنش اسید سولفوریک با  سیترات کلسیم و ته نشین سازی سولفات کلسیم به دست می آید.

مگنزیا

آهک در دو پروسه اصلی تولید اکسید منیزیم استفاده می شود. در روش اول ، آب آهک موجب ته نشین شدن هیدروکسید منیزیم است. چنانچه آهک دولومیتی مصرف شود ، بیش از نیمی از مگنزیا از آهک استحصال می گردد.

هیپوکلریت کلسیم

کلسیم هیپوکلریت یا آب ژاول به عنوان مهم ترین ماده شوینده و جرم گیر از واکنش آهک هیدراته با گاز کلر به دست می آید. آب ژاول کاربرد گسترده ای در گندزدایی استخر های شنا و تولید کاغذ دارد.

کلسیم منیزیم استات

آهک دولومیتی با اسید استیک واکنش داده و استات منیزیم کلسیم تولید می شود. این ماده بی خطر بوده و در تولید قطعات اتومبیل کاربرد دارد و به عنوان یخ ذوب شونده معروف می شود.

تصفیه قند و شکر

آهک هیدراته ماده جانبی در تولید شکر از نیشکر و چغندر قند است. آهکهیدراته همچنین برای تصفیه شکر از منابع دیگری نظیر افرا یا سورگوم هم کاربرد دارد. چغندر قند و نیشکر برداشت شده ای که برای تولید شربت قند استفاده می شود دارای حالت اسیدی بوده و ناخالصی های زیادی در آن محلول است. افزودن آهک به آن موجب افزایش pH شده و ناخالصی های آن را حذف می کند. سپس آهک با کربنه کردن یا افزودن اسید فسفریک از شکر خارج می گردد.

محصولات مقاوم در برابر حرارت

آهک دولومیتی مقاوم در برابر حرارت که “دولوما” نامیده می شود و نوع با خلوص پایین که آهک دولومیتی مرده نام دارد ، هر دو از طریق کلسینه کردن سنگ آهک دولومیتی تولید می شود. حجم بالایی از این نوع آهک برای تولید اکسید مینیزیم نسوز مصرف می گردد.

اکسید زیرکونیم پایدار شده نیز از افزودن ۳ درصد آهک طی فرآیند همجوشی یا فیوژن به دست می آید. این ماده به صورت گسترده ای در آنالیز لوله های بتونی و ترموکوپل و تولید آلیاژهای هواپیما که حرارت بالایی را تحمل می کند مصرف می شود. نوع خاصی از بلوک های سیلیس نیز وجود دارد که برای تولید کوره های زغال سنگ و کوره های شیشه سازی با افزودن نیم تا سه درصد آب آهک به دست می آید.