سولفات آهن برای تامین آهن مورد نیاز گندم

سولفات آهن یا فروس سولفات ، یکی از منابع تامین آهن مورد نیاز گیاهان به منظور جلوگیری از کلروز می باشد. با وجود اینکه آهن فراوان ترین عنصر معدنی موجود در خاک است ولی برخی عوامل همچون خشکی خاک سبب می شود که گیاهان نتوانند آن را جذب کنند. گندم به عنوان یک گیاه استرانژیک دارای نقش بسیار مهمی در کشور های مختلف و به خصوص کشور ما است. ولی خشکی خاک در بیشتر مناطقی که اقدام به کاشت گندم می کنند سبب می شود که این محصول از آهن به عنوان یک ماده مغذی مهم ، محروم شده و در نتیجه با مشکلات مختلفی نظیر کلروز ، کمبود پروتئین و کاهش کیفیت گلوتن مواجه شود.

در نتیجه به منظور رفع مشکل کمبود آهن در زمین های خشک ، استفاده از کود آهن به خصوص سولفات آهن به عنوان یک کود ارزان قیمت ولی ماثر ، مورد توجه کشاورزان قرار دارد. آزمایشات علمی و آکادمیک گوناگونی هم در سطح دانشگاه های معتبر جهان بر روی میزان و روش تاثیر گذاری کود سولفات آهن صورت گرفته که نتایج قابل توجهی نیز به دست آمده است.

تاثیر کود سولفات آهن بر کیفیت گندم

سولفات آهن چه تاثیری بر بهبود ویژگی های گندم دارد؟

به منظور بررسی تاثیر استفاده از کود سولفات آهن بر کشت گندم در مناطق خشک و کم بارش ، یک آزمایش علمی در دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد انجام شد. این آزمایش منطبق با روش های علمی روز صورت پذیرفت و با انجام اسپری محلول سولفات آهن ۲ ظرفیتی آبدار بر سه گونه مختلف گندم آذر ، کوهدشت و زاگرس به بررسی ویژگی های کیفی آن ها پرداخت.

آزمایش واریانس و دیگر داده های به دست آمده از این بررسی به منظور مشخص شدن تاثیر کود سولفات آهن بر روی ویژگی های دانه ها ، بازده ، عمکرد مواد مغذی ، پروتئین و گلوتن انجام گرفت. با استفاده از تست دانکن ، آنالیز داده ها نشان داد که مصرف کود سولفات آهن به صورت اسپری دارای تاثیر چشمگیری بر بازده دانه است. همچنین مصرف محلول کود سولفات آهن تاثیرات مثبتی بر میزان محتوای پروتئین و گلوتن دانه های گندم خواهد گذاشت.

کود سولفات آهن سبب بیشتر شدن وزن دانه های گندم شده و میزان ییلد آن را افزایش می دهد. با وجود اینکه کیفیت گلوتن تغییر محسوسی نکرد ولی میزان آن افزایش قابل توجهی نشان داد. همچنین افزایش سطح پروتئین دانه های گندم در اثر محلول پاشی با کود سولفات آهن باعث بهتر شدن کیفیت پخت نان خواهد شد.