اسید هیومیک ایرانی یا هیومیک اسید خارجی؟

اسید هیومیک مورد استفاده در کشور که به مصرف باغات پسته ، مزارع گندم و جو و دیگر عرصه های کشاورزی می رسد هم وارداتی می باشد و هم تولید داخل است. اما اسید هیومیک ایرانی یا هیومیک اسید خارجی کدام یک کیفیت بهتری داشته و نتیجه مطلوب تری در پی دارد؟ ابتدا لازم به ذکر است که کود اسید هیومیک یک کود کشاورزی آلی (ارگانیک) می باشد که به ۲ روش مختلف و کاملا متفاوت قابل تولید است.

مقالات مرتبط


میزان و روش مصرف کود اسید هیومیک در کشاورزی

تفاوت اسید هیومیک با اسید فولویک چیست

تاثیر مصرف اسید هیومیک بر پسته

کاربرد کود اسید هیومیک بر رشد و عملکرد سیب زمینی


اولین متد تولید اسید هیومیک به روش طبیعی می باشد. در این روش ، باقیمانده های کشاورزی نظیر برگ و شاخه و میوه های فاسد را در زیر لایه ای از خاک با ضخامت مشخص دفن می کنند. فعالیت باکتری های خاصی که در خاک زیست می کنند سبب تجزیه بیولوژیک این مواد شده و بعد از گذشت یک تا دو سال ، کم کم تبدیل به هیومیک اسید می شود.

دومین روش تولید هیومیک اسید از طریق شیمیایی است. برای این منظور ، از نوعی خاک ذغال مانند به نام لئوناردیت استفاده می شود که به دلیل فعالیت های آتشفشانی در گذشته ، حاوی اندکی هوموس می باشد. این خاک با مواد شیمیایی خاصی مانند هیدروکسید سدیم (کاستیک سودا) NaOH یا هیدروکسید پتاسیم KOH واکنش داده شده و به اصطلاح ، کود اسید هیومیک از آن استخراج می شود. چنانچه از سدیم هیدروکسید استفاده شود ، اسید هیومیک سدیمی و اگر از پتاسیم هیدروکسید استفاده گردد ، هیومات پتاسیم به دست می آید.

حال با وجود توضیحات فوق به بررسی تفاوت اسید هیومیک ایرانی با هیومیک اسید خارجی می پردازیم:

اسید هیومیک ایرانی

به دلیل عدم وجود دانش کافی و تکنولوژی استخراج هیومیک اسید از لئوناردیت در کشور ، تولیدکنندگان اسید هیومیک یا خاک لئوناردیت را با نام اسید هیومیک گرانوله به فروش می رسانند که به دلیل غیر قابل جذب بودن هوموس موجود در آن برای گیاهان ، کود کشاورزی مفیدی نیست و یا به صورت ناقص هیومیک آن را استخراج می کنند که در نتیجه کود هیومیک اسیدی با کیفیت نازل به دست می آید. در نتیجه اسید هیومیک ایرانی ارزان تر است ولی اصولا یا برای گیاهان قابل جذب و سودمند نبوده و یا کیفیت نامناسبی ندارد.

هیومیک اسید خارجی

اسید هیومیک وارداتی از کشور هایی نظیر چین ، آمریکا و اسپانیا بسیار گران قیمت می باشد اما هیومیک آن به خوبی استخراج شده و گیاهان به راحتی مواد مغذی موجود در آن را جذب می کنند. همچنین اسید هیومیک خارجی به خوبی در آب حل می شود و در نتیجه برای مصرف در سیستم آبیاری قطره ای و غرقابی مناسب است.

با توجه با اطلاعات ذکر شده در این مقاله ، حال تصمیم با کشاورزان و مصرف کنندگان است که از بین اسید هیومیک ایرانی و اسید هیومیک خارجی انتخاب کنند که آیا قیمت اهمیت بیشتری دارد یا کیفیت؟