بررسی نقش سود مایع کاستیک سودا در تولید رنگ

سود مایع سوز آور یا کاستیک سودا یک ماده قلیایی سوزاننده است که موارد کاربردی بسیار فراوانی در زندگی انسان دارد. انحلال سود مایع در آب ، یک فرایند گرما زا بوده و در برخی حلال های غیر قطبی هم حل می شود. سود مایع دارای کاربرد های سنتی و صنعتی فراوانی بخصوصی در تولید صابون است. کاستیک سودا دارای قدرت فوق العاده ای در حذف چربی ها و رسوبات می باشد.

اما در زمینه تولید رنگ ، از سود مایع سوز آور می توان برای تولید برخی رنگ دانه ها استفاده نمود. برای مثال ، رنگ سبز دریایی Chrome Green Lake ترکیبی از اکسید کروم و اکسید آلومینیوم است. برای تولید آن از ته نشین سازی سولفات آلومینیوم و نمک کرومیوم توسط محلول سود مایع یا همان کاستیک سودا استفاده می کنند. میزان تیرگی این رنگ بستگی به مقدار اکسید آلومینیوم آن دارد. همچنین برای نمک کروم نیز از محلول بی کرومات پتاسیم استفاده می شود که پایداری مناسبی در برابر اسید سولفوریک و الکل ها داشته و رنگ سبز خالصی را تولید می نماید.

رنگ سبز مسی Green Copper Lake را هم می توان از طریق جوشاندن محلول سولفات مس فاقد آهن تولید نمود. زمانی که دمای محلول بیش از ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد نبود ، میزان اندکی محلول سود مایع به آن افزوده می شود تا رنگ ته نشین گردد. هنگامی که رنگ سبز بخوبی ته نشین و مایع روی آن هم کاملا زلال شد ، زمان آن می رسد که افزودن محلول سود مایع کاستیک سودا متوقف شود.

مورد دیگر کاربرد کاستیک سودا (محلول سود مایع) در تولید رنگ که جنبه سنتی نیز دارد مربوط به سطوح چوبی می شود. برای این منظور ، محلولی از سود مایع سوزآور در آب تهیه شده و به عنوان محافظ رنگ بر روی سطوح چوبی استفاده می گردد. البته امروزه این روش کارایی چندانی ندارد زیرا اولا کاستیک سودا می تواند به سطح چوبی صدمه زده و بافت رگه ای آن را محو کند و ثانیا امروزه رنگ های شیمیایی فراوانی با کاربرد های بیشتر در بازار عرضه شده است.

چنانچه محلول سود مایع دارای غلظت بالایی از سدیم هیدروکسید باشد ، می تواند خطرناک بوده و سوختگی شیمیایی بر پوست و چشم ایجاد کند. همچنین در هنگام تولید رنگ توسط کاستیک سودا نیز موارد ایمنی رعایت می شود زیرا واکنش این ماده با آب ، گرمازا است. بدلیل وجود مواد شیمیایی همچون سود مایع در رنگ ها ، توصیه می شود پس از کار با آن ها دستان خود را بشویید.