آهک هیدراته و سولفات آلومینیوم و سولفات آهن | مقدار و نوع مصرف

بزرگ ترین مشکل زیست محیطی کارخانجات تولید مواد شوینده ، فاضلاب آنها می باشد که سبب آلودگی آب های سطحی ، کاهش اکسیژن موجود در آب ، مسمومیت و پیری زودرس و ایجاد بوی بد می گردد. یکی از راه های تصفیه فاضلاب این کارخانجات ، استفاده از روش های فیزیکو شیمیایی لخته سازی با مواد منعقد کننده است. به همین علت سال هاست که بر روی میزان دقیق استفاده از آهک هیدراته ، سولفات آهن ، سولفات آلومینیوم و پلی آلومینیوم کلراید تحقیقات زیادی صورت می گیرد. استفاده از این مواد بر میزان اکسیژن آب ، کدورت و ماتی آب و نیز مقدار مواد سطحی ، تاثیرات مثبت دارد. در این مطلب به بررسی میزان تاثیر گذاری هر یک از مواد آهک هیدراته و سولفات آلومینیوم و سولفات آهن در تصفیه فاضلاب صنعتی بخصوص فاضلاب کارخانجات مواد شوینده می پردازیم.

نقش آهک در تصفیه آب و فاضلاب

آهک هیدراته یک ماده منعقد کننده است که استفاده از آن ، موجب تغییرات چشمگیری در میزان اکسیژن و مواد موجود سطحی نمی شود و بیشتر به عنوان یک ماده کمک منعقد کننده در کنار دیگر مواد انعقادی مناسب است. از جمله ویژگی های مثبت آهک هیدراته می توان به امکان تنظیم پی اچ آب ، قیمت ارزان و در دسترس بودن آن اشاره نمود.

کارایی آهک هیدراته و سولفات آلومینیوم و سولفات آهن در تصفیه آب و فاضلاب

نقش سولفات آلومینیوم در تصفیه آب و فاضلاب

آلوم یا سولفات آلومینیوم از جمله مهمترین مواد منعقد کننده مورد استفاده در صنعت تصفیه آب و فاضلاب است. استفاده از سولفات آلومینیم که به زاج سفید هم مشهور است تاثیر بسزایی در کاهش کدورت ، مواد فعال سطحی و میزان اکسیژن شیمیایی آب دارد. مهم ترین مزیت استفاده از سولفات آلومینیوم را می توان میزان بالای جذب الکتریکی آن برای حذف آلودگی های معلق در آب و نیز کارایی آن در پی اچ های مختلف آب دانست. با این حال ، سولفات آلومینیوم نیز به تنهایی برای تصفیه فاضلاب کارخانجات مناسب نیست.

کارایی آهک هیدراته و سولفات آلومینیوم و سولفات آهن در تصفیه آب و فاضلاب

نقش سولفات آهن در تصفیه آب و فاضلاب

سولفات آهن یا زاج سبز با وجود اینکه قادر نیست به اندازه آهک هیدراته و سولفات آلومینیوم سبب کاهش میان کدورت آب شود ولی مواد فعال سطحی را بیش از دو ماده دیگر کاهش می دهد. ویژگی مثبت استفاده از سولفات آهن در تصفیه آب این است که به دلیل دارا بودن یون آهن ، سبب حذف یون های کلسیم و منیزیم و در نتیجه سختی گیری آب می شود.

کارایی آهک هیدراته و سولفات آلومینیوم و سولفات آهن در تصفیه آب و فاضلاب

بر اساس موار ذکر شده می توان نتیجه گرفت که ورود مواد آلوده کننده صنعتی از طریق فاضلاب کارخانجات تولید مواد شیمیایی به طبیعت دارای مشکلات فراوانی بوده و دولت نیز قوانین سخت گیرانه ای را در این جهت وضع نموده است. بهترین روش برای حذف آلودگی های فاضلاب صنعتی ، استفاده از مواد منعقد کننده ای نظیر آهک هیدراته و سولفات آلومینیوم و سولفات آهن است. با توجه به ویژگی های بیان شده هر یک از این مواد ، توصیه می شود از ترکیب مناسبی از آن ها به منظور حذف کاهش آلودگی های فیزیکی و شیمیایی و کدورات آب استفاده گردد.