تفاوت وازلین و ژله پترولیوم

وازلین یک محصول بهداشتی محافظت از پوست است که بیشتر افراد از آن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم استفاده می کنند. با وجود اینکه وازلین و ژله پترولیوم هر دو دارای منشاء مشترکی هستند ، اما این سوال در ذهن مردم ایجاد می شود که بین این دو ماده چه تفاوتی وجود دارد. در واقع ژله پترولیوم ماده اولیه در تولید وازلین می باشد با این تفاوت که خلوص وازلین به دلیل کاربرد های بهداشتی ، بیشتر از آن بوده و در به نوعی فرایند تصفیه بر روی آن انجام شده است. اما کاربرد ژله پترولیوم بیشتر در زمینه های صنعتی بوده و برای مصارف بهداشتی استفاده نمی شود. از نظر ظاهری هم ، وازلین سفید رنگ بوده ولی ژله پترولیوم به دلیل دارا بودن ناخالصی های مختلف ، به رنگ زرد است.

منشاء وازلین و ژله پترولیوم

اگر چه بسیاری از مردم وازلین و ژله پترولیوم را یکی می دانند ، ولی در واقع این دو ماده تفاوت های زیادی با هم دارند. اصولا وازلین یک نام تجاری برای ژله پترولیوم بسیار خالص است. این ماده برای اولین بار توسط صنعتگری به نام رابرت چسبرو به عنوان دارو استفاده شد. از طرف دیگر ، ژله پترولیوم یک ترکیب شیمیایی تولید شده در صنایع پتروشیمی است که در سال ۱۸۵۹ در معادن ایالت متحده یافت شد. ژله پترولیوم یک ماده واکس مانند سفت و سیاه رنگ می باشد که از مانند لجن از چاه های نفت خارج شده و به دلیل دارا بودن حالت چسبناک ، برای درمان زخم ها و سوختگی های کارگران استفاده می شده است.

عناصر تشکیل دهنده وازلین و ژله پترولیوم

وازلین از ژله پترولیوم خالص و تصفیه شده در ترکیب با مواد معدنی و روغن میکروکریستال ساخته شده و حالت نرمی دارد. ژله پترولیوم گاهی با نام پترولاتوم نیز نامیده می شود که به دلیل وجود پارافین در ساختار آن می باشد. ژله پترولیوم در هنگام استخراج ، ماده ای نیمه شفاف و نیمه جامد حاوی هیدروکربن ها است.

تفاوت بوی وازلین و ژله پترولیوم

شرکت های تولید محصولات بهداشتی معمولا در تولید وازلین از اسانس هایی استفاده می کنند که سبب می شود بویی مانند اسطوخودوس یا پودر بچه داشته باشد. این موضوع سبب می شود که بتوانیم از آن بر روی پوست یا موی خود استفاده کنیم. اما در طرف دیگر ، ژل پترولیوم بویی همچون نفت یا گاز دارد که نشان از منشاء اصلی استخراج آن در طبیعت می دهد.

روش فروش وازلین و ژله پترولیوم در بازار

وازلین بهداشتی به اشکال و در بسته بندی های متفاوتی در بازار به فروش می رسد. چه به صورت خالص و چه در ترکیب با دیگر مواد افزودنی به شکل لوسیون ، پماد ، کرم یا جامد باشد و یا توسط کمپانی های متفاوت تولید شود ، بسته بندی آن متغیر خواهد بود. این موضوع بیشتر به کاربرد آن در مصارف بهداشتی و آرایشی مربوط می شود. اما ژله پترولیوم با توجه به ماهیت صنعتی که وازلین صنعتی هم نام دارد ، در بشکه های بزرگ عرضه می گردد.