سولفات آلومینیوم مایع چه تفاوتی با سولفات آلومینیم پودری دارد؟

سولفات آلومینیوم مایع یا جامد در اصل از نظر ساختار شیمیایی و نوع کاربرد تفاوتی با هم ندارند. سولفات آلومینیوم یک ترکیب شیمیایی اسیدی با خاصیت انعقاد پذیری است که می توان آن را در دو فاز مایع و جامد تولید نمود. با توجه به اینکه سولفات آلومینیم معمولا در ترکیبات مایع استفاده شده و یا برای مصرف آن باید آن را به فاز مایع برد ، بنابراین می توان تفاوت اصلی سولفات آلومینیوم مایع با جامد را در این دانست که نوع مایع آن آماده استفاده است. ولی سولفات آلومینیوم پودری باید ابتدا مایع شود و سپس مصرف گردد.

از طرفی سولفات آلومینیوم پودری دارای خلوص بالاتری نسبت به نوع مایع است به این صورت که سولفات آلومینیم پودری با خلوص ۱۶ تا ۱۷ درصد عرضه می شود در حالی که سولفات آلومینیوم مایع دارای خلوص حداکثر ۷٫۸ تا ۸٫۲ درصد است. با توجه به اینکه نیمی از حجم آن را آب تشکیل می دهد بنابراین خلوص آن نصف آلومینیوم سولفات جامد است. ای ماده به علت دارا بودن یون سولفات ، دارای خاصیت اسیدی بوده و پی اچ آن در حدود ۲ می باشد.

از نظر فیزیکی نیز سولفات آلومینیوم مایع به صورت محلولی شفاف و بی بو است ولی نوع جامد آن به رنگ سفید و به صورت کلوخه یا پودری می باشد. سولفات آلومینیوم مایع عموما در تانکر های حمل مایعات سمی و به صورت فله ای برای مصرف کنندگان ارسال می شود در حالیکه نوع پودری در کیسه های ۲۵ کیلوگرمی و یا جامبوبگ بسته بندی می گردد. هر دو ماده به یک روش تولید می شوند و تفاوت آن ها در آخرین مرحله تولید است. به این صورت که ابتدا سولفات آلومینیوم به صورت مایع به دست می آید. حال این انتخاب وجود دارد که آن را خشک کنیم یا به صورت مایع برای مصرف عرضه نماییم.

سولفات آلومینیوم چه به صورت مایع یا جامد ، در حجم وسیعی در صنایع تصفیه آب و فاضلاب مصرف می شود (البته کاربرد سولفات آلومینیوم مایع راحت تر است). این ماده با دارای بودن خاصیت کوگولانت یا انعقادی ، به دلیل ایجاد اختلاف بار یونی ، قادر به جذب ۹۹ درصد از آلودگی های غیر میکروبی موجود در آب است. در حقیقت سولفات آلومینیم بهترین ماده شیمیایی برای زلال سازی آب های کدر محسوب می شود.

مزایای استفاده از سولفات آلومینیوم در صنایع:

– عملکرد مناسب به عنوان یک ماده منعقد کننده

– قابل استفاده در تصفیه آب آشامیدنی

– فاقد یون آهن

– بهبود کیفیت لجن زدایی

– کاربرد در صنایع کاغذ سازی

– کاهش هزینه های مواد شیمیایی مصرفی