سولفات آلومینیوم در تصفیه آب آشامیدنی

سولفات آلومینیوم یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین مواد منعقد کننده در فرایند تصفیه آب آشامیدنی محسوب می شود. استفاده از سولفات آلومینیوم دارای جنبه های مختلفی است که ما در این مطلب به تاثیر آن بر فلوراید زدایی از آب می پردازیم. فلوراید یکی از ترکیبات اصلی تشکیل دهنده آب های موجود در طبیعت و فاضلاب ها است. فلوراید می تواند از منابع زمین شناختی و یا از صنایعی که از این ترکیب به عنوان ماده اولیه استفاده می نمایند وارد منابع آب شود. مصرف فلوراید برای بدن انسان زیان آور بوده و می تواند موجب فلوروز گردد بنابراین باید با استفاده از روش های موجود آن را از آب آشامیدنی حذف نمود. حد مجاز فلوراید موجود در آب آشامیدنی که توسط سازمان بهداشتی جهان اعلام شده برابر با ۱٫۵ میلی گرم در لیتر است که در صورت بیشتر بودن باید با استفاده از مواد شیمیایی مختلف نظیر سولفات آلومینیوم حذف گردد.

سولفات آلومینیوم یک ترکیب شیمیایی ماثر جهت رفع کدورات آب و همچنین حذف برخی مواد شیمیایی زیان آور در فرایند تصفیه آب آشامیدنی محسوب می شود. این ماده به دلیل دارا بودن پی اچ پایین و همچنین ویژگی الکتریکی خاصی ، قادر به جذب مواد ریز معلق در آب و خنثی سازی مواد شیمیایی مختلف است. استفاده همزمان سولفات آلومینیوم با آهک هیدراته نیز می تواند تاثیر گذاری آن را افزایش دهد.

نقش سولفات آلومینیوم در فلوراید زدایی از آب آشامیدنی

طبق تحقیقات انجام شده ، سولفات آلومینیوم قادر است تا هفتاد درصد فلوراید موجود در آب را حذف نماید. استفاده از این ماده علاوه بر کنترل فلوراید موجود در آب ، همچنین تولید لجن و جلبک را نیز به خوبی کنترل می نماید. این دو عملکرد در کنار خاصیت انعقادی سولفات آلومینیوم که برای حذف آلودگی ها و رفع کدورت آب ماثر می باشد ، سولفات آلومینیوم را بعنوان بهترین ماده شیمیایی در تصفیه آب آشامیدنی مطرح نموده است. نتایج آزمایشات نشان داده که کاربرد سولفات آلومینیوم برای حذف فلوراید بسیار ماثر می باشد به طوری که قادر به تصفیه آب مناطقی که دارای فلوراید بالای ۱۰ میلی گرم بر لیتر نیز باشند خواهد بود.