پروسه تولید سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم معمولا بر اثر یک سری واکنش های اسیدی و حرارتی تولید می شود. روش تولید سولفات آلومینیوم تا اواسط دهه ۶۰ میلادی از طریق مصرف خاک بوکسیت یا آلومینا پایه گذاری شده بود اما پس از آن تاریخ ، صنایع تولید سولفات آلومینیوم به استفاده از ماده آلومینیم تری هیدرات که از تصفیه بوکسیت به دست می آید به عنوان ماده اولیه روی آورند. برای این منظور ، خاک بوکسیت را در محلول غلیظ کاستیک سودا (سود سوز آور) حل کرده تا سدیم آلومینات تشکیل شود. سپس با خنثی سازی آن از طریق فرایند شیمیایی بایر ، تری هیدرات آلومینیم به صورت ته نشین در مخازن به دست می آید.

ماده اولیه دیگر هم اسید سولفوریک است که توسط تانکر های مخصوصی حمل شده و به داخل مخازن ریخته می شود. سپس واکنشی بین آب ، اسید سولفوریک و تری هیدرات آلومینیوم در دمای بالا ایجاد شده و آب به صورت بخار از محیط خارج می شود. سولفات آلومینیوم بر اثر واکنش اگزومتریک زیر تولید می گردد:

۲Al(OH)3 + 3H2SO4 + 8H2O → Al2(SO4)3 .14H2O ΔfH = -156 kJ mol-1

در آخرین مرحله ، پس از انجام واکنش ، سولفات آلومینیم به صورت آلوم مایع یا جامد به دست می آید. اگر مایع بود ، به داخل مخازن رقیق سازی با آب پمپ می شود. سولفات آلومینیوم مایع سپس فیلتر شده و توسط تجهیزات خارج سازی به مخازن پمپاژمی گردد. ولی اگر سولفات آلومینیوم جامد بود ، به روی سینی های خاصی منتقل شده و توسط فن هایی خنک می شود. در مرحله بعد ، سینی ها به قفسه های مخازن منتقل شده و از آنجا به بخش کوبش برده و داخل هاپر ریخته می شود. ذرات سولفات آلومینیم ابتدا توسط کبلر های بزرگ و سپس توسط کبلر های کوچک خرد شده و سپس سرند می گردد. ذرات بزرگ که از سرند عبور نمی کند دوباره به مرحله کوبش رفته و پودر سولفات آلومینیوم در زیر سرند ، به مرحله بسته بندی می رود و به عنوان محصول اصلی در بازار عرضه می گردد.