سولفات آلومینیوم یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین ترکیبات آلومینیم می باشد که در زمینه های مختلفی مصرف می شود. به منظور داشتن درک بهتری از هر ماده شیمیایی باید ابتدا با مفهوم و مشخصات ساختاری و مولکولی آن از نظر مراجع معتبر آشنا شد. در این مطلب به تعریف سولفات آلومینیوم در سایتهای علمی معتبر می پردازیم

ویکی پدیا

تعریف سایت معتبر ویکیپدیا از سولفات آلومینیوم به این صورت است : سولفات آلومینیوم یک ترکیب شیمیایی با فرمول Al2(SO4)3 است که قابلیت احلال پذیری در آب داشته و ذرات آن به عنوان یک عامل انعقادی عمل می کند و در نتیجه در تصفیه آب کاربرد دارد. سولفات آلومینیوم به ندرت در طبیعت وجود دارد و با آبپوش های متفاوتی قابل تولید است. سولفات آلومینیم با اسامی زاج سفید یا آلوم کاغذسازی در برخی صنایع خاص شهرت دارد.

پاب کم

سولفات آلومینیوم خشک نوعی نمک شیمیایی است. این ماده قادر به جذب و ته نشین سازی آنتی ژن های پروتئین در محلول ها می باشد. سولفات آلومینیم یک ترکیب محلول در آب است که برای تصفیه آب ، تنظیم پی اچ خاک و دیگر مصارف صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. سولفات آلومینیوم خشک از نظر فیزیکی به صورت کریستال های سفید رنگ و یا به فرم مایع می باشد. هر دو حالت آن کاملا غیر قابل اشتعال و غیر سمی هستند. سمیت آن بیشتر در مورد محیط زیست بوده و در نتیجه باید مانع از انتشار آن در طبیعت شد. سولفات آلومینیم در صنعت کاغذسازی ، تولید کف آتش نشانی ، تصفیه آب و استخراج نفت است.

سایت استادی

سولفات آلومینیوم یک ترکیب سفید رنگ کریستالی با نام دیگر زاج سفید است که به نوع خاصی از نمک آلومینیوم اطلاق می شود. این ماده کاربرد های مختلفی در زمینه رنگ پارچه ، نساجی و تصفیه آب دارد. سولفات آلومینیم همچنین در فوم هایی که آتش نشان ها برای اطفاء حریق استفاده می کنند هم مصرف می شود.

سایت دارو (دراگ)

سولفات آلومینیوم به صورت کریستال ، گرانول یا پودر سفید و درخشان نمود پیدا می کند. محلول غلیظ آن خاصیت نیمه سوزاننده دارد. این ماده با غلظت مشخصی به عنوان قطره استات آلومینیوم برای گوش مصرف می شود. سولفات آلومینیم خاصیت سرطان زایی برای انسان نداشته و کاربرد های مختلفی در صنایع غذایی دارد. البته از نظر سازمان غذا و داروی آمریکا ، مدارکی کافی برای اثبات تاثیرگذاری آن به عنوان یک ماده ضد عرق و ضد قارچ وجود ندارد.

 

منابع :


صفحه Aluminum sulfate سایت ویکی پدیا

بخش سولفات آلومینیوم سایت pubchem

تعریف سولفات آلومینیوم : مصارف و سمیت در سایت Study.com

مطلب سولفات آلومینیوم برگرفته از سایت drugs.com