چگونه نمک خوراکی تهیه می شود ؟

نمک طعام یا نمک خوراکی یک ترکیب شیمیایی بر پایه کلرید سدیم NaCl و از خانواده ی نمک های شیمیایی می باشد. منابع تامین کریستال های نمک در طبیعت ، معادن نمک و آب دریا می باشد به طوری که در هر لیتر از آب های آزاد در اقیانوس ها ، ۳۵ گرم نمک وجود دارد. نمک یک ماده پایه ای برای زندگی بوده و طعم شوری از جمله طعم های اصلی غذا ها می باشد و همچنین نمک سود کردن یکی از روش های باستانی و پر طرفدار در نگهداری طولانی مدت مواد غذایی است. تولید نمک از آب دریا ها از طریق خشکاندن آب در سواحل کم عمق انجام می شود ولی روش اصلی برای تولید نمک خوراکی در کارخانه های تولید نمک می باشد.

تهیه نمک خوراکی

چگونگی تولید و تهیه نمک خوراکی

تولید جهانی نمک در حدود ۲۶۴ میلیون تن است که تنها در حدود ۷ تا ۱۷ درصد آن به صورت نمک خوراکی یا نمک طعام می باشد. روش سنتی تولید نمک خوراکی از طریق خشک کردن آب دریا ها است اما در سال های اخیر برای تصفیه و خالص سازی نمک خوراکی ، با پیشرفت تکنولوژی از روش تبلور مجدد با استفاده از وکیوم (خلاء) استفاده می شود. طی این روش ، محلولی از آب نمک اشباع تهیه می شود و با استفاده از مواد شیمیایی خاصی ، ناخالصی های آن همچون کلسیم و منیزیم ته نشین شده و با استفاده وکیوم و حرارت ، آب نمک را تبخیر می کنند. در طریق لوله هایی ، این بخار به دستگاه کریستالایزر منتقل شده و به صورت بلور های مکعبی شکل بازسازی می شود. از این طریق می توان کلیه آلودگی ها به خصوص یون های مضر ، گرد و خاک و فلزات سنگین را که برای سلامت انسان زیان آور است از نمک حذف کرد.

فیلم روش تولید نمک خوراکی

تهیه نمک خوراکی در ایران

هر کشوری دارای استاندارد های غذا و داروی مخصوص به خود می باشد. کشور ایران دارای بزرگ ترین منابع نمک در خاورمیانه و یکی از بزرگترین دارندگان منابع نمک در جهان است. طبق استاندارد های تدوین شده توسط سازمان بهداشت و سازمان استاندارد ، در تهیه نمک خوراکی باید خلوص محصول حداقل ۹۹/۲ درصد بوده و فاقد بو ، رنگ و آلودگی باشد. همچنین باید حاوی ید به میزان مشخص شده باشد تا به ریشه کنی بیماری گواتر در کشور کمک شود. با توجه به این که ید ماده ای فرار است ، بسته بندی این محصول نیز دارای استاندارد های خاصی خود می باشد.