روش تهیه شفته آهک

آهک شفته کاری با استفاده از دوغاب آهک  به دست می آید. برای این منظور لازم است که از یک ملات آبکی استفاده شود تا این دوغاب آهکی به راحتی دانه های ریز خاک را فراگرفته و بستری سخت را ایجاد نماید. این روش موجب افزایش تاب نهایی شفته آهک می شود. میزان آبکی بوده شفته آهک بسته به نوع خاک و زمین دارد و استاندارد های مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است ولی عموما میزان شل بودن ملات با میزان نرمی خاک دارای رابطه مستقیم است. در صورتی که آهک شفته کاری به خوبی عمل آوری شده باشد ، پس از ۷ روز ، مقاومت آن دارای استاندارد پنج کیلوگرم بر هر سانتیمتر مربع خواهد بود و پس از ۲۸ روز ، این مقاومت به ده کیلوگرم افزایش می یابد که به عنوان بستر ساختمان یا جاده ها کاملا مناسب است.

با توجه به تبخیر بیشتر در هوای گرم ، شفته آهکی برای مناطق گرمسیری مناسب تر است. بر اساس قوانین ساخت و ساز ، باید مالفه هایی همچون میزان مواد استفاده شده در ملات همچون آهک ، خاک و همچنین نوع خاک محل و روش عمل آوری در گزارشات پیمانکار ذکر شود. برخی از قوانین مطرح در شفته کاری توسط آهک به صورت زیر می باشد:

  1. نوع گودبرداری باید زیر نظر ناظران و پیش از شفته ریز انجام گیرد.
  2. باید کارگاه مشخصی برای اخطلاط آهک و خاک در محل کار ایجاد شده و سیلوی مناسبی برای نگهداری آهک از گرما و سرما و بارندگی در نظر گرفته شود.
  3. درصد اختطلاط آهک با خاک بستگی مستقیمی با نوع زمین داشته و حتما باید از آهک مرغوب برای شفته کاری استفاده شود.

خاک محل : عمل شفته کاری با آهک در کلیه خاک های نرم و سخت قابل انجام بوده و فقط میزان اختلاط متغیر است.

آب : آب مور استفاده در شفته کاری باید فاقد هر گونه سختی ، اسید ، قلیای و مواد آلی باشد. برای این منظور بهتر است  آب آشامیدنی مصرف  شود.