بررسی تفاوت آهک صنعتی و آهک سنتی

تولید آهک به روش سنتی هزاران سال است که توسط بشر انجام می شود. امروزه نیز با وجود ابداع روش های صنعتی ، همچنان از روش های سنتی گذشتگان برای تولید آهک استفاده می گردد زیرا هم کیفیت مناسبی دارد و هم برای کارگاه های کوچک تولید آهک ، روش خوبی محسوب می شود. فراوری آهک همیشه با پخت آن همراه است و برای این منظور نیاز به کوره آهک پزی است. در این مطلب به تشریح تفاوت آهک صنعتی و آهک سنتی می پردازیم.

مطالب مرتبط


تفاوت آهک هیدراته و آهک زنده چیست

نحوه تهیه ملات ماسه سیمان آهک

تهیه ملات پودر سنگ و سیمان سفید

روش تهیه آهک شفته کاری


روش سنتی تولید آهک

در روش سنتی معمولا محل کارگاه در محل معدن آهک انتخاب می شود. برای این منظور یک حفره در زمین ایجاد کرده و درون آن را به صورت لایه ای ، سنگ آهک می چینند. بدین ترتیب ، زمین نقش کوره را در روش سنتی تولید آهک ایفا می کند. این کوره های آهک‌پزی به کوره آهک پزی چاهی یا تنوری شهرت دارند. در ادامه ، کوره را از پایین روشن کرده و روی آن را با گل مهر و موم می کنند. این روش تولید آهک زنده (پخته) سنتی است. همچنین در صورتی که هدف تولید آهک شکفته باشد ، در حین پخت روی آهک را مرطوب نگه می دارند تا آهک هیدراته شود. در این روش ، آهک مذاب به صورت مایع از حفره های زیر کوره آهکپزی خارج می شود.

روش صنعتی تولید آهک

برای تولید آهک صنعتی نیازی نیست که کارخانه آهک در محل معدن آهک بر پا شود. پس از استخراج سنگ آهک و انتقال آن توسط بونکر به کارخانه ، داخل فیدر ریخته می شود تا وارد دستگاه سنگ شکن گردد. فک های کوبشی ، سنگ آهک را به قطعاتی با اندازه های مشخصی خرد می کند و سپس این قطعات با نوار نقاله بر روی سرند ریخته می شود تا خاک آن جدا شده و بقیه وارد کوره آهک صنعتی شود. داخل این کوره که به صورت یک استوانه فلزی چندین متری است ، توسط مشعل هایی داغ می شود تا سنگ آهک درون آن به دمای پخت رسیده ناخالصی های آن جدا شود. در زیر این کوره آهک‌پزی ، دریچه های پنوماتیکی وجود دارد که آهک پخته شده از آن خارج می شود. شکفته کردن آهن در روش صنعتی در خارج از کوره و توسط دستگاه هیدراتاسیون انجام می گیرد.

تفاوت اصلی در تولید سنتی و صنعتی آهک ، در کوره های آن می باشد. کوره آهک سنتی در داخل زمین و به صورت تنور بوده و کوره آهک صنعتی به شکل دوار یا روتاری و از جنس آلیاژ خاصی می باشد. البته پخت آهک در روش سنتی ، زمان بیشتر و حرارت کمتری نسبت به حالت صنعتی دارد. نمی توان گفت که آهک سنتی از نظر کیفیت بهتر است یا آهک صنعتی زیرا هر یک دارای کاربرد های مخصوص به خود بوده و هر صنعتی ترجیح می دهد از یکی از این دو محصول استفاده نماید.