پودر سنگ و کاربرد های آن

پودر سنگ یا خاک سنگ تهیه شده از انواع مواد معدنی موجود در معادن ، با وجود قیمت بسیار ارزان ، دارای موارد مصرف گوناگونی است. پودر سنگ از کوبش انواع مختلف سنگ همچون ، سنگ آهک ، دولومیت ، شن ، ریگ ، هماتیت ، رس ، تراورتن و … به دست می آید. همچنین تمام انواع پودر سنگ دارای دانه بندی و مورفولوژی یکسانی نیستند بلکه می تواند با استفاده از غربال ها و آسیاب های خاصی ، مش بندی و شکل ساختاری آن را کنترل کرد. در این مطلب ، ۹ مورد از مهمترین موارد مصرف پودر سنگ در معرفی می شود.

کاربرد پودر سنگ

۱- پودر سنگ در تولید سیمان و سنگ فرش و موزاییک برای استفاده در پیاده رو ها ، خیابان ها ، حیاط ، منازل ، ساختمان ها و جاده ها به عنوان یک ماده اساسی و همچنین در کارخانجات تولید سیمان به عنوان ماده اولیه مصرف می شود.

۲- پودر سنگ یک ماده حجم دهنده و اتصال دهنده بین ذرات در تولید آسفالت مورد مصرف در جاده سازی و راه سازی است. استحکام جاده ها بستگی به اتصال بین ذرات سنگ و شکل این ذرات دارد.

۳- پودر سنگ به عنوان ماده گداز آور در کوره ها انفجاری برای تهیه سرباره مذاب مصرف می شود. این سرباره زمانی که سرد شده و کوبیده شود ، در صنایع ساختمانی مصارف زیادی دارد.

۴- از پودر سنگ و سنگ ریزه در تهیه دیواره های محافظ سواحل جهت جلوگیری از فرسایش این دیوار ها در مقابل آب و یخ استفاده می شود. پودر سنگ در هر نوع سازه ای ، مقاومت آن را در برابر سایش ، بهبود می بخشد.

۵- پودر سنگ یکی از مواد اولیه جهت زهکشی آبراه ها ، محیط اطراف درختان (که آبیاری زیادی می شود) و یا مسیر هایی که امکان رسوب مواد ساختمانی در آن ها وجود دارد کاربرد دارد.

۶- پودر سنگ آهک به دلیل خاصیت میکروب کشی و تنظیم اسیدیته ، برای تصفیه فاضلاب شهری به منظور رفع خاصیت اسیدی آب و حذف مواد سمی و آلودگی های آب مصرف می شود.

۷- پودر سنگ در معادن استخراج ذغال سنگ و میادین استخراج نفت و گاز به عنوان یک ماده سولفور زدا برای جلوگیری از پخش گاز های سمی همچون گاز دی اکسید گوگرد در هوا کاربرد دارد.

۸- پودر سنگ آهک در کشاورزی یکی از مواد اصلی برای اصلاح خاک های اسیدی است. پودر سنگ آهک با افزایش پی اچ خاک های اسیدی همچون خاک های آتشفشانی یا آلوده به مواد اسیدی ، شرایط را برای رشد گیاهان فراهم می کند.

۹- پودر سنگ آهک یا کربنات کلسیم به دلیل دارا بودن مواد معدنی همچون کلسیم ، برای تغذیه طیور مناسب است. همچنین به عنوان سنگ ریزه و شن جهت هضم غذای طیور کاربرد دارد.