همان طور که در مطالب قبلی اشاره کردیم ، سود پرک یا هر نوع دیگری از کاستیک سودا در صنایع بسیار گسترده و عظیمی همچون صنعت نفت و پتروشیمی ، تولید کاغذ ، تصفیه خانه های شهری ، تولید مواد شیمیایی ، صنایع غذایی و … مورد استفاده قرار می گیرد. اصولا امروزه کاربرد سود پرک در بسیاری از جنبه های زندگی انسان گسترده شده و می توان آن را یکی از مهم ترین مواد شیمیایی و شاید هم مرتبه با نفت در زندگی بشر در نظر گرفت. با این حال کاربرد سود پرک (کاستیک سودا) در مشاغل کوچک هم به دلیل مزایای مختلفی که ماده دارد گسترش یافته است.

مهمترین موضوع در مشاغل گوناگون ، افزایش سود از طریق کاهش هزینه ها و افزایش درآمد می باشد. یکی از روش های کاهش هزینه ، استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت است. سود پرک ۹۸ درصد و سود مایع ۵۰ درصد ماده اولیه و اصلی در تولید صابون و مواد شوینده هستند زیرا خاصیت چربی زدایی و پاک کنندگی دارند. معمولا در تولید صابون از ۵ تا ۱۰ درصد سود پرک استفاده می شود که علاوه بر پاک کنندگی ، برای پوست بدن و سلامت انسان نیز زیان آور نباشد. از طرفی قیمت سود پرک خالص بسیار ارزان تر از صابون و شوینده است زیرا در صابون ها از مواد مختلفی همچون اسانس ، نرم کننده ها ، بسته بندی های شیک و … استفاده می شود که هزینه آن را افزایش می دهد. این عوامل موجب شده صاحبان مشاغل کوچک با کاربرد سود پرک و یا نوع مایع آن یعنی سود سوز آور مایع در مشاغل کوچک آشنا شوند.

کاربرد سود پرک در کارواش

در کارواش ها به منظور شستشوی اتومبیل از مقادیر زیادی مواد شوینده ، صابون و شامپو به صورت روزانه استفاده می شود که نتیجه آن تحمیل هزینه های فراوان به مالکان این شغل است. استفاده از محلول سود پرک می توان به کاهش مصرف مواد شوینده و در نتیجه کاهش هزینه های کارواش کمک کند. از سود پرک بیشتر در شستشوی بخش های غیر فلزی اتومبیل نظیر تایر ها و لاستیک ها و موکت کف خودرو استفاده می کنند.

کاربرد سود پرک در قالیشویی

از سود پرک در تولید شامپو فرش و محصولات مرتبط با قالیشویی استفاده می شود تا توان پاک کنندگی و چربی زدایی آنها را افزایش دهد. با این حال امروزه به دلیل آشنا شدن صاحبان این شغل با سود پرک ، به جهت کاهش هزینه مصرف مواد شوینده و نیز بهتر تمیز شدن فرش از مواد چسبیده به آن به سمت این ماده روی آورده اند.