سولفات آهن چه نقشی در صنعت ساخت طلا دارد؟

فلز طلا یکی از ارزشمند ترین فلزات می باشد بنابراین در پروسه تولید و خالص سازی آن باید از کمترین هدر رفت نیز جلوگیری کرد. زمانی که طلا از معادن استخراج می شود ، دارای مقادیری ناخالصی بهمراه سایر فلزات می باشد که باید به روش های مختلف خلوص آن را بالا برد. یکی از روش های جداسازی ناخالصی های طلا ، قوطه ور کردن آن در محلول تیزاب سلطانی است. این ماده یک اسید بسیار قوی و خورنده بوده که از ترکیب اسید نیتریک غلیظ و اسید هیدروکلریدریک غلیظ به دست می آید. تیزاب سلطانی علاوه بر اینکه ناخالصی ها را حل می کند ، طلا را هم به صورت محلول دراورده و پس از بازیابی مجدد ، بخشی از آن از دست می رود. بنابراین باید از مواد شیمیایی خاصی به منظور بازیافت طلا از اسید استفاده نمود.

مواد شیمیایی همچون سولفات آهن ۲ ظرفیتی ۷ آبه و یا سولفید هیدروژن نقش ته نشین کننده را دارند. سولفات آهن عموما برای ته نشین سازی طلا کاربرد دارد با این مزیت که فلزات پلاتینی (طلا سفید) را ته نشین نمی سازد. البته استفاده سولفات آهن باید در شرایط خاصی صورت گیرد تا آهن موجود در آن با طلا مخلوط نشود.

نقش سولفات آهن در طلاسازی

سولفات آهن کاربرد های مختلفی در کشاورزی ، داروسازی و صنعت دارد. این ماده به دلیل اینکه دو عدد یون مثبت آهن دارد از نظر شیمیایی کارکرد های فراوان و مفیدی خواهد داشت. همانطور که پیشتر ذکر شد ، در تصفیه طلا باید از سولفات آهن ۲ ظرفیتی آبدار استفاده نمود. زیرا اگر سولفات آهن ۳ ظرفیتی قهوه ای رنگ و یا فروس سولفات آهن خشک استفاده شود ، احتمال تاثیرگذاری آن بسیار کمتر می شود چون به راحتی اکسیده شده و طلای ته نشین شده را خراب می کند.