سود پرک چیست؟

سود پرک که در لاتین به آن کاستیک سودا فلکس گفته می شود ، محصول الکترولیز کلرید سدیم با استفاده از فرایند کلرآلکالی است. سود پرک ، شکل جامد شده سدیم هیدروکسید بوده و خلوص آن معمولا در حدود ۹۸ تا ۹۹ درصد می باشد. تاریخچه استفاده از سود کاستیک پرک در حدود ۳ قرن و شروع استفاده صنعتی از آن در صنایع تولید صابون و کاغذ بوده است. مهم ترین ویژگی سود پرك ، خاصیت قلیایی شدید آن می باشد که کاستیک سودا را تبدیل به یک ماده سوزاننده و خورنده برای مواد ارگانیک می نماید. همچنین میل ترکیبی شدیدی با گاز دی اکسید کربن دارد:

CO2+NaOH⟶NaHCO3

سود پرک

چرا سود پرک ؟

سود سوزآور پرک به دلیل ویژگی شیمیایی آن قادر به تجزیه مولکول های چربی و روغن است به همین علت آن را به عنوان پایه مواد شوینده صابونی استفاده می کنند. همچنین به دلیل انحلال پذیری بسیار بالایی که در آب دارد و قیمت اندک آن ، به عنوان ارزان ترین و ماثر ترین ماده شوینده در بخش های صنعتی ، خدماتی و کارخانجات تولیدی به عنوان شوینده ماشین آلات و یک چاه باز کن قوی استفاده می شود.

از طرف دیگر سود پرک یکی از قلیایی ترین مواد شیمیایی است و به همین خاطر در مواردی که نیاز به تنظیم pH وجود دارد نظیر صنایع تولید کاغذ ، پتروشیمی ، آزمایشگاهی ، صنایع غذایی و … مصرف می شود.

روش تولید سود پرک چگونه است؟

ابتدا مایعی به نام سود سوز آور مایع (به اختصار : سود مایع) در صنایع کلر آلکالی از طریق فرایند های شیمیایی تولید می شود. این محصول در فاز مایع بوده و خلوص آن بیش از ۵۰ درصد نخواهد بود. سپس به وسیله جریان الکتریسیته ، در سینی های خاصی و از طریق یک فرایند کنترل شده ، مایعات آن تبخیر می شود تا فقط ماده ماثره سدیم هیدروکسید باقی بماند که آن را سود پرک ۹۹ درصد می نامند. این ماده ، جامدی سفید رنگ است و می توان آن را به راحتی مجددا در آب حل کرد.

جدول مشخصات سود پرک

 NaOH فرمول شیمیایی
 سود پرک | کاستیک سودا | سود سوزآور نام ماده
 جامد ، سفید رنگ ، پرک مشخصات فیزیکی
 محلول در آب

قلیای قوی

سوزاننده و خورنده

چربی زدا

 مشخصات شیمیایی
 تولید آلومینیوم خالص از آلومینا

تولید خمیر کاغذ

تولید صابون و شوینده ها

تولید الیاف ویسکوز

صنایع لبنی و دارویی

گوگرد زدایی در صنایع پتروشیمی

 کاربرد های سود پرک

ویژگی های سود پرک چیست؟

در صورتی که قصد تهیه کاستیک سودا پرک را دارید باید به این نکات توجه داشته باشید:

سود پرک باید حداقل دارای خلوص ۹۶ درصد باشد

رنگ آن باید کاملا سفید بوده و به زردی مایل نشده باشد

بسته بندی سود پرک از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نباید پارگی در آن ایجاد گردد

توجه شود که در کیسه آن نمک وجود نداشته باشد

آیا سود پرک خوراکی است؟

کاستیک سودا در صنایع غذایی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. از این ماده در صنایع لبنی به شکل گسترده استفاده می شود و همچنین برای تلخی گیری زیتون هم کاربرد دارد ولی این موضوع به معنای خوراکی بودن سود پرک نیست. از سود سوزآور به عنوان یک ماده شوینده برای محیط و ماشین آلات کارخانجات صنایع غذایی استفاده می شود. همچنین پس از استفاده از آن برای تلخی گیری ، باید میوه مورد نظر بارها شسته شود تا آثار محلول سود پرک به طور کامل از آن پاک گردد.