امروزه بیشتر افراد با مزایای استفاده مستقیم از سود پرک آشنایی پیدا کرده اند. سود پرک که با نام های سود سوز آور یا کاستیک سودا هم شناخته می شود یک ماده شیمیایی مهم و پر کاربرد است که در تولید بسیاری از محصولات و به خصوص مواد شوینده و سفید کننده کاربرد دارد. همین امر سبب شده تا برخی مشاغل نظیر قالیشویی ها بجای استفاده از مواد شوینده گران قیمت موجود در بازار ، مستقیما سود پرک را در حرفه‌ی خود بکار برند. سود سوز آور به عنوان یک ماده شوینده بجای صابون و یا ماده رنگبر استفاده می شود. انجام عملیات رنگبری یک فرایند متداول در قالیشویی ها بوده و نیازمند مواد شیمیایی و تجربه مناسب است. در ادامه به توضیح عمل رنگبری در قالیشویی ها با استفاده از سود پرک و مواد شیمیایی می پردازیم.

در قالیشویی ها به دلیل عدم ثبات رنگی برخی فرش ها بخصوص آنهایی که دارای جنس پشمی یا کرکی هستند ، امکان رنگ دهی در اثر شستشو و یا اصطلاحا رنگ دواندن وجود دارد. این موضوع سبب قاطی شدن رنگ فرش و در نتیجه اعتراض مشتری خواهد شد. برای رفع رنگ های سرایت کرده معمولا افراد با تجربه با استفاده از ماده ای شیمیایی به نام هیدروسولفیت سدیم که یک ماده کاهش دهنده موثر است ، رنگ های اضافی را بر طرف می نمایند. روش کار به این صورت می باشد که اندکی از این ماده را در یک ظرف کوچک حاوی ماست ترش و آب گرم و جوش شیرین حل کرده و با حوصله و دقت رنگ های سرایت کرده را پاک می نمایند.

استفاده از هیدروسولفیت مشکلاتی هم دارد مثلا چنانچه مقدار آن زیاد بوده و یا فردی که از آن استفاده می کند از تبحر کافی برخوردار نباشد ، ممکن است رنگ پایه‌ی سایر نقاط فرش را هم از بین ببرد. غلظت مناسب جهت انحلال هیدروسولفیت در آب حدود ۵ تا ۸ درصد بوده و نزدیک به ده دقیقه تا یک ساعت زمان برای حل شده نیاز دارد.

سود پرک در قالیشویی

دلیل استفاده از سود پرک در قالیشویی

همان طور که گفته ، رایج ترین ماده شیمیایی رنگبر در قالیشویی ها ، محلول سدیم هیدروسولفیت است. اما برخی قالیشویی ها از از محلول سود پرک برای این منظور استفاده می کنند زیرا هم زودتر در آب حل می شود و اینکه سود پرک ماده اولیه تولید صابون و دیگر مواد شوینده است. همچنین قدرت رنگبری هیدروسولفیت را نداشته بنابراین امکان آسیب رساندن آن به رنگ سایر بخش های فرش و قالی کمتر می باشد. برای تهیه محلول سود سوز آور باید سود پرک را با درصد وزنی یک تا سه درصد در آب حل نمود یعنی به ازای هر یک لیتر آب گرم ، ده تا سی گرم سود پرک داخل آن ریخته شود.

سود کاستیک پرک به راحتی و به سرعت در آب حل خواهد شد. بهتر است این محلول در یک گالن یا بشکه ی پلاستیکی تهیه شده و از چوب برای هم زدن آن استفاده نمایید. عملیات رنگبری فرش و قالی با محلول سود پرک باید توسط یک فرد با تجربه و توسط ماشین شلاقی انجام شود و در مجموع در زمان حدود بیست دقیقه تا یک ساعت ، بسته به ثبات رنگ فرش به پایان خواهد رسید. دقت نمایید که پس از شستشو با سود پرک ، باید این ماده به طور کامل از فرش شسته شود تا بعدا تاثیر سوء بر رنگ قالی نداشته باشد.