خطرات و مضرات سود مایع چیست؟

سود سوز آور مایع ( به اختصار: سود مایع ) یک ماده شیمیایی و بسیار خورنده است که در هنگام کار با آن باید نکات ایمنی را رعایت نمود در غیر این صورت می تواند مخاطراتی را برای سلامت انسان در پی داشته باشد. در صورت تماس سود مایع با بدن ، مشکلات حاد و یا مزمنی ایجاد می شود که در این مطلب به آن می پردازیم.

 

مطالب مرتبط


تیتراسیون اسید هیدروکلریک با سود مایع کاستیک

تاریخچه سود مایع

نکات مهمی در مورد خرید سود مایع سوزآور


 

تماس با پوست

تماس هیدروکسید سدیم چه به صورت سود مایع و چه به صورت سود پرک (به شکل محلول غلیظ) سبب ایجاد سوختگی شیمیایی شده و در اثر تماس طولانی مدت ممکن است به بافت های عمیق تر پوست نفوذ کند. سوختگی با کاستیک سودا سبب ایجاد قرمزی شده و دردناک است. البته محلول رقیق سود مایع ، مشکلات چندانی ایجاد نمی کند.

تماس با چشم

سود سوز آور دارای خاصیت تجزیه بافت های چربی از طریق هیدرولیز است. تماس محلول غلیظ سود مایع با چشم می تواند پروتئین ها و چربی چشم را تجزیه کرده و ضایعاتی ایجاد نماید. این ضایعات ، بسته به غلظت محلول سدیم هیدروکسید و زمان تماس ، ممکن است از مخاطرات سطحی تا تخریب سلولی و نهایتا نابینایی شود. عوارض شدید ناشی خطرات سود مایع برای چشم عبارت است از آب مروارید ، آب سیاه ، چسبندگی چشم و نابینایی

مشکلات تنفسی

استنشاق غبارات و بخارات محلول داغ سود مایع موجب تحرکات دستگاه تنفسی شامل دهان ، بینی ، گلو و شش ها می شود. به نظر می رسد که قرارگیری متوالی در معرض بخارات سدیم هیدروکسید بتواند تحمل سیستم تنفسی را نسبت به آن افزایش دهد. البته غلظت بالای سود مایع برای دستگاه تنفس سبب آماس ریوی ، تنگی نفس ، سندرم اختلال واکنش مجاری تنفسی و آسم خواهد شد.

مشکلات گوارشی

بلعیدن کاستیک سودا به هر شکلی از آن باعث ایجاد زخم در سیستم گوارشی از دهان گرفته تا معده می شود. البته این احتمال وجود دارد که سوختگی مشخصی در دهان به چشم نخورد ولی این موضوع نباید فرد را از احتمال سوختگی های مری و معده غافل نماید. از جمله عوارض بلعیدن محلول سود مایع می توان به تورم گلو و سخت و دردناک شدن بلع ، درد های بطنی و قفسه سینه و افزایش ضربان قلب اشاره کرد. ایجاد زخم معده و مری و سرطان نیز ممکن است در شرایط حاد ایجاد شود.

برای کاهش عوارض ناشی از سوختگی با سود مایع ، می توان تا پیش از مراجعه به پزشک (که باید به سرعت انجام شود) از آب سرد برای رقیق سازی سدیم هیدروکسید استفاده نمود. نوشیدن آب و شیر می تواند به کاهش درد های شکمی کمک کند. خروج سریع از محیط سر بسته حاوی بخارات کاستیک سودا و استفاده از هوای آزاد و شستشوی چشم با آب فراوان می تواند روش های مفیدی باشد.