سود پرک یا سدیم هیدروکسید و پتاسیم هیدروکسید دو ماده قابل جایگزین کردن با هم هستند. سود سوز آور شباهت بسیار زیادی به هیدروکسید پتاسیم دارد. هر دو ماده به صورت جامدی سفید رنگ با خاصیت قوی قلیایی هستند که خورندگی زیادی دارند. هیدروکسید سدیم با اسامی دیگری مانند سود پرک و کاستیک سودا و سود سوز آور شناخته شده و هیدروکسید پتاسیم هم با نام پتاس یا پتاش معروف است.

سود پرک و پتاس هر دو در صنعت تولید صابون برای تغییر چربی ها به صابون طی فرایندی به نام ساپونیفیکاسیون مورد استفاده قرار می گیرند. حتی میزان انحلال پذیری سود پرک و پتاس نیز در آب یکسان است اما محصولات تولید شده با هیدروکسید پتاسیم اصولا انحلال پذیری بیشتری نسبت به محصولات تولید شده با کاستیک سودا دارد مخصوصا زمانی که دمای آب افزایش یابد. واکنش ایجاد شده بین آب و هر دو ماده سود پرک و پتاس ، همانند دیگر مواد قلیایی قوی ، فرایندی حرارت زا است. به عبارت دیگر این دو ماده با از دست دادن هیدروژن ، گرما تولید می کنند. اما فرایند انحلال پذیری سود پرک در آب میزان بیشتری حرارت نسبت به پتاسیم هیدروکسید تولید می نماید که فاکتور مثبتی محسوب می شود.

اما مهم ترین تفاوت سود پرک و پتاس به دلیل تفاوت زیاد این دو ماده در قیمت می باشد. دلیل تفاوت قیمت این مواد این است که سود پرک بر خلاف پتاس ، از ماده ارزان قیمتی به نام نمک خوراکی تولید می شود. در حجم صنعتی ، هیدروکسید پتاسیم بیش از سه برابر گران تر از سود سوز آور است. از نظر ساختار مولکولی هم پتاسیم هیدروکسید از کاستیک سودا کوچک تر می باشد و بنابراین می تواند سریع تر به درون مولکول های چربی نفوذ کرده و پیوند های چربی را بشکند. پتاسیم هیدروکسید نسبت به سود پرک آسان تر چربی ها را پاک می کند بخصوص زمانی که دمای آب بالاتر باشد. بنابراین برای پاک کردن سطوحی که آلوده به چربی ها هستند ، پتاس به کاستیک سودا ترجیح داده می شود. با این وجود ، به دلیل قیمت ارزان تر سود سوز آور ، تولید کنندگان از آن به میزان بیشتری برای تولید صابون و دیگر مواد شوینده استفاده می کنند.

تولید صابون ها و چربی برهایی که در تولید آن ها از هر دو ماده سود پرک و پتاس استفاده شده باشد ارجحیت دارد زیرا می توان با وجود قیمت ارزان تر هیدروکسید سدیم ، از خواص هیدروکسید پتاسیم در چربی زدایی قوی تر نیز سود برد.

کاربرد دیگر این دو ماده در تولید اسید هیومیک است. اسید هیومیک مهم ترین و پر کاربرد ترین کود ارگانیک پس از کمپوست می باشد که خواص بسیار زیادی در کشاورزی دارد. استفاده از سود پرک در تولید هیومیک اسید ، موجب تولید نوع سدیمی آن شده و اگر از پتاسیم هیدروکسید برای استخراج آن استفاده شود ، هیومات پتاسیم یا اسید هیومیک پتاسیم دار تولید می گردد که برای تامین پتاسیم گیاهان به عنوان یک ماده ضروری نیز مفید خواهد بود ولی قیمت بالاتری نسبت به نوع تولید شده با کاستیک سودا دارد.