سود سوز آور به عنوان یک نمک قلیایی با فرمول شیمیایی سدیم هیدروکسید در هر دو فاز مایع و جامد آن یعنی سود مایع و سود پرک دارای حجم عظیمی از مصارف مختلف در بخش های صنعتی ایران و سایر کشور های جهان است. طبق براورد های انجام شده ، در سال ۱۹۹۸ میلادی تولید جهانی سود مایع در حدود ۴۵ میلیون تن بوده و امروزه به ۵۰ تا ۶۰ میلیون تن در سال رسیده است. اکثر صنایع مهم و کاربردی از قبیل صنایع تولید کاغذ ، صنایع پتروشیمی ، تصفیه آب ، تولید صابون و … در حجم وسیعی از سود مایع و سود پرک استفاده می کنند. در این مطلب به بررسی بازار سود مایع و سود پرک در ایران و جهان می پردازیم.

تولید سود سوز آور در جهان

کمپانی های عظیمی در جهان اقدام به تولید سود مایع می نمایند که اکثرا از روش کلرآلکالی استفاده می کنند. میزان تخمینی تولید سود سوز آور مایع و پرک در جهان در حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تن در سال است. اصولا کشورهایی که از نظر صنعتی و اقتصادی پیشرو هستند ، میزان بیشتری کاستیک سودا تولید می نمایند. مهمترین کانون های اصلی تولید سود سوزآور در جهان در آمریکای شمالی و شرق آسیا قرار دارند. شرکت Dow Chemical Company با اختصاص تولید سالیانه سه میلیون و هفتصد هزار تن سود مایع به خود ، بزرگ ترین تولیدکننده سود سوز آور در جهان است. همچنین شرکت هایی نظیر Oline ، Oxychem و PPG هم جزء عظیم ترین تولیدکنندگان سود مایع در جهان هستند.

تولید سود سوز آور در ایران

وزارت صنایع و معادن به عنوان مرجع اعلام آمار تولید کارخانجات ، تعداد ۱۰ واحد تولید سود مایع را با مجموع تولید سالیانه حدود ۲۸۰ هزار تن معرفی نموده است. بزرگترین تولید کنندگان سود سوز آور در ایران مطابق با جدول زیر می باشند:

کلرپارسسود مایع
کبودانسود مایع
نیروکلرسود مایع
آب و فاضلاب اصفهانسود مایع
 شیمی کشاورز خراسانسود مایع
پتروشیمی آبادان سود سوز آور ۶۰ درصد
پتروشیمی بندر امامسود مایع
کلرانسود مایع
پتروشیمی شیرازسود مایع
کیمیابنسود پرک ۱۰۰ درصد

در این میان ، پتروشیمی بندر امام با اختیار داشتن ۸۰ درصد بازار تولید سالیانه حدود ۲۵۰ هزار تن سود مایع تولید کرده و از طریق بورس کالا وارد چرخه مصرف می نماید. البته ذکر این نکته ضروری است که سود سوز آور خوراک پالایشگاه ها بوده و در نتیجه بخش زیادی از تولید آن ، در همان پالایشگاه ها مصرف می شود. بر اساس اعلام سازمان صنایع و معادن ، در مجموع ۲۴۶۹ واحد تجاری در سال ۱۳۸۷ در کشور با مجوز مصرف سود مایع و سود پرک فعال هستند که نیاز سالیانه آنها در حدود چهارصد هزار تن است.

سود سوز آور وارداتی 

با توجه به اینکه نیاز کشور به سود مایع و سود پرک بسیار بیشتر از تولید آن می باشد بنابراین نیاز به سود مایع وارداتی وجود دارد. سالیانه در حدود ۵۵ هزار تن سود مایع و سود پرک به ارزش ۱۸ میلیون دلار از کشور های عربی حاشیه خلیج فارس و چین به کشور وارد می شود.