استاندارد های سود پرک و سود مایع کاستیک مورد استفاده در صنایع تصفیه آب آشامیدنی

 در تاریخ ۲۴ آبان سال ۱۳۸۴ کمیته استاندارد شیمیایی و پلیمر ، استانداردی تحت عنوان استاندارد سدیم هیدروکسید مورد استفاده در تصفیه آب آشامیدنی ، ویژگی ها و روش های آزمون به تصویب رسانید که دلیل آن هماهنگ سازی استاندارد های داخلی با جهانی در زمینه مصرف سود پرک و سود مایع کاستیک می باشد. برای تدوین این دستور العمل تلاش شده علاوه بر لحاظ کردن شرایط داخلی کشور ، از استادارد های جهانی مورد استفاده در کشور های پیشرفته صنعتی نیز الگو برداری شود. مفاد استاندارد ملی استفاده از سود پرک و سود مایع به شرح زیر است:

 

۱- هدف و دامنه کاربرد

هدف از تصویب این استاندارد ، مشخص نمودن ویژگی ها ، نمونه گیری ، روش های سنجش ، انبارداری ، بسته بندی و نشانه گذاری سود پرک و سود مایع است.

 

۲- درجه بندی و طبقه بندی

درجه بندی : در این دستور العمل ، سود مایع و سود پرک از لحاظ دارا بودن فلزات سنگین درجه بندی می شوند.

طبقه بندی : طبق این طبقه بندی ، کاستیک سودا به دو دسته هیدروکسید سدیم محلول یا سود مایع و سدیم هیدروکسید جامد یا سود پرک تقسیم می شود.

 

۳- خواص فیزیکی 

شکل ظاهری : سود پرک کاستیک به رنگ سفید و سود مایع کاستیک کمی کدر ، ویسکوز و بی رنگ است.

حلالیت : در دمای بیش از بیست درجه به راحتی در آب حل شده و در غلظت بالاتر از ۵۵ درصد کمی تبلور پیدا می کند.

 

۴- ویژگی ها

سدیم هیدروکسید که کاستیک سودا هم نام دارد دارای فرمول مولکولی NaOH است. کاستیک سودا بسیار قلیایی بوده و رقیق سازی آن به همراه ایجاد گرما است که باید نکات ایمنی رعایت شود.

خلوص : خلوص سود پرک باید حداقل ۹۶ درصد جرمی و خلوص سود مایع بین ۳۰ تا ۵۰ درصد جرمی باشد.

 

۵- روش های آزمون

تعیین pH : قلیاییت کاستیک سودا با روش استاندارد اسیدی و به روش تتراسیون انجام می شود.

تعیین میزان کلرید سدیم : مقدار آن بر اساس مقدار کلرید و با استاندارد مشخص شده تعیین شود.

میزان سدیم کلرات : یون کلرات باید از طریق کروماتوگرافی یونی و با بازدارنده شیمیایی و آشکار ساز هدایت سنجی تعیین گردد. برای این منظور از محلول ۲ تا ۲۰ میلی گرم کلرات استفاده می شود.

 

۶- بسته بندی و لیبلینگ

بسته بندی : سود مایع باید در بشکه های پلاستیکی و سود پرک در کیسه های پلاستیکی بسته بندی گردد. به جهت حفظ خلوص کاستیک سودا باید در ظروف نو که قبلا ماده ای در آن نبوده بسته بندی شود.

نشانه گذاری : باید موارد ۱- نام ، نوع و درجه ۲- وزن خالص  ۳- شماره سری ساخت و تاریخ تولید ۴- مشخصات تولید کننده ۵- عنوان ساخت ایران بر روی بسته بندی آن ذکر شود.

 

۷- انبارداری

به منظور نگداری سود مایع و سود پرک کاستیک آن را در تماس با آلومینیوم ، روی ، فولاد گالوانیزه و … قرار ندهید. بهترین مواد جهت نگهداری کاستیک سودا عبارتند از پلی استر ، پلی پروپیلن و استیل ضد زنگ

همچنین بسته بندی باید کاملا مهر و موم شده بوده و از تماس سود پرک و سود مایع با هوا جلوگیری شود.