پودر سنگ که از کوبش کانی های معدنی تولید می شود دارای مصارف بسیار زیادی در زندگی ما است. مهم ترین کاربرد پودر سنگ در موارد ساختمانی و راه سازی می باشد. خاک سنگ علاوه بر اینکه در تولید ساختمان ها به عنوان ملات استفاده شده و موجب مستحکم شدن سازه ها می شود ، همچنین در راه سازی و جاده سازی هم به کاربرد دارد.

مواد اولیه راه سازی و جاده سازی هم به اندازه مواد مصرفی در ساختمان سازی اهمیت دارد زیرا سالیانه صد ها هزار اتومبیل در جاده ها و خیابان ها عبور و مرور می کنند. از پودر سنگ می توان برای زیر سازی جاده به منظور جلوگیری از آسیب های ناشی از نفوذ آب ، جلوگیری از رشد گیاهان در مسیر و همچنین افزایش استحکام مسیر ها استفاده نمود. پودر سنگ مصرفی در جاده سازی در دانه بندی های مختلفی تهیه و مصرف می شود که هر یک کاربرد مخصوصی دارد. همچنین پودر سنگ تولید شده از سنگ های مختلف همچون پودر سنگ آهک ، پودر سنگ کربنات کلسیم ، پودر سنگ گرانیت و … برای ساخت جاده ها ، راه ها و پیاده روها مصرف می شود.

 

کاربرد پودر سنگ در راه سازی

پودر سنگ به اشکال مختلفی در راه سازی کاربرد دارد. از پودر خاک سنگ می توان برای تولید مصالح راه سازی ، زیر سازی جاده ها و ساخت مسیر های تزئینی استفاده نمود. مهم ترین مصالح به کار رفته در جاده ها ، آسفالت است. برای تولید آسفالت از پودر سنگ نمره استفاده می شود که علاوه برای افزایش استحکام مواد آسفالت نظیر قیر ، همچنین موجب افزایش اصطکاک لاستیک خودروها و جلوگیری از سر خوردن می شود.

مسیر ها و پیاده روهای تزیینی یا اصطلاحا دکوراتیو که معمولا در پارک ها یا منازل حیاط دار ساخته می شوند را با استفاده از سایز های مختلف پودر سنگ کوبیده شده سنگ فرش می کنند. نقش پودر سنگ در تهیه این پیاده روها یا به لاتین pavement از دو جنبه اهمیت دارد. اولا بستری محکم ، ارزان قیمت و سریع را ایجاد می نماید که قادر است برای سالیان زیادی سنگ فرش مسیر را حفظ کند. ثانیا استفاده از انواع رنگی پودر سنگ ، باعث زیبایی این مسیر ها خواهد شد.