آهک زنده | ماده ای مهم در تولید لاستیک

آهک زنده دارای نقش مهمی در صنعت لاستیک سازی است. به دلیل استفاده از مواد اولیه مختلف با دارا بودن رطوبت در تولید لاستیک ، این محصول در طی گرمازدگی دچار تخریب می شود. حتی مواد معدنی همچون کربنات کلسیم نیز دارای درصدی آب ، به همراه پلیمر ، پلاستیسایزر و دیگر مواد حاوی آب هستند.

اصولا حذف کامل آب از مواد اولیه تولید لاستیک ، امری غیر ممکن است. بنابراین تولید کنندگان لاستیک نیازمند یک ماده اضافی جهت حذف رطوبت از محصول خود هستند. در نتیجه از آهک زنده با فرمول اکسید کلسیم استفاده می کنند تا با آب موجود در مواد اولیه ، واکنش داده و هیدروکسید کلسیم یا همان آهک هیدراته را به منظور مقابله با فشارهای گرمایی ایجاد نماید. با وجود اینکه مقداری از آب در طی فرایند ترکیب مواد حذف می شود ، ولی وجود آهک زنده در تولید لاستیک برای اطمینان از خشک بودن کامل محصول نهایی ضروری است.

تاثیر آهک زنده بر مشخصات فیزیکی

اکسید کلسیم یا آهک زنده تقریبا قادر به جذب آب به انداه ۳۲ درصد وزن خشک خود است و در شرایط گرمایی دارای پایداری می باشد. البته مواد خشک کننده دیگری نظیر گچ ، سیلیس و … نیز وجود دارد ولی این مواد بر خلاف آهک زنده ، در دمای بالاتر از ۲۰۰ درجه سانتی گراد ، آب جذب شده را آزاد می کنند. مصرف آهک زنده به دلیل خاصیت جذب آن مخصوصا در دوران انبار شدن مشکل است. همچنین دیسپرس کردن آن در مواد اولیه و نیز خطراتی که به دلیل خورنده بودن هم دارد نیز موارد قابل توجهی در مورد این ماده است.

 در مورد لاستیک های طبیعی ، به دلیل حساسیت بیشتر آن ، مواد اولیه باید کاملا فرموله شود تا ویژگی های فیزیکی لاستیک حفظ گردد. این تغییر باید انجام شود زیرا آهک زنده به عنوان یک شتاب دهنده در ترکیب لاستیک عمل می کند. مواد حجم دهنده ای نظیر آهک زنده سبب بهبود ویژگی های زیر می شود:

– میزان حجم افزایش پیدا می کند

– ساختمان منافذ بهتر می شود

– سطح لاستیک را بهبود می بخشد

– مقاومت دائمی در برابر تغییر شکل لاستیک ایجاد می کند

البته به کاربردن آهک زنده در تولید لاستیک و مواد کشسان ، تاثیری ملموسی بر ویژگی های الکتریکی و افزایش عمر این محصولات ندارد. بلکه مهم ترین فاکتور مصرف اکسید کلسیم ، افزایش پایداری لاستیک در شرایط انبارداری و مصرف آن است. آهک زنده بسیار جاذب آب است و تمایل زیادی به هیدراته شدن دارد. مصرف مواد خشک کننده در تولید لاستیک به دلیل وجود فشار جوی و فشار حرارتی اجتناب ناپذیر است. تولید لاستیک ، چه به صورت طبیعی یا ستنزی باشد نیازمند استفاده از آهک زنده است.

نقش آهک زنده در تولید لاستیک

آهک زنده در تولید چه نوعی از لاستیک کاربرد دارد؟

از آهک زنده برای تولید لاستیک های مورد استفاده در اتومبیل ، لاستیک دور درب ، اتصالات ، واشر ، لاستیک دور پنجره و … استفاده می شود. همچنین برای تولید لاستیک های مورد استفاده در تولید تسمه وی بلت ، لاستیک نوار نقاله ، کابل های فشار قوی و مواد ساختمانی مصرف می گردد.

روش کاربرد آهک زنده در تولید لاستیک

به منظور استفاده از اکسید کلسیم به عنوان ماده حجم دهنده و خشک کننده ، بسیار اهمیت دارد که آهک زنده به شکل بهینه در مواد اولیه دیسپرس شود. زمان افزودن آهک زنده در ترکیب محصولات مختلف باید تست گردد تا بهترین شرایط پخش و تخلخل مشخص شود. مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روش بهینه مصرف آهک زنده در ترکیب مواد اولیه ، حرارت و زمان واکنش می باشد. توصیه بر این است که اکسید کلسیم در اولین زمان های ترکیب مواد مثلا در میکسر داخلی و بالاترین حرارت ممکن افزوده شود.

زمانی که آهک زنده یا دیگر مواد خشک کننده به داخل آسیاب میکسر ریخته می شود ، ممکن است حرارت و زمان برای جذب آب کافی نباشد. در این شرایط باید یک زمان طولانی تری برای استراحت به ترکیب تولید شده داده شود تا آهک زنده قادر به انجام ماموریت خود باشد.