آهک خوراکی چیست ؟

آهک خوراکی ( به انگلیسی : Food grade slaked lime ) یک نوع خاص از آهک فاقد هر گونه مواد ناخالص است که از نظر شیمیایی فرمول آن به صورت هیدروکسید کلسیم Ca(OH)2 بوده و با نام آهک هیدراته شناخته می شود. خیلی از خانم ها با کاربرد این نوع آهک آشنا هستند زیرا از آن برای تهیه برخی مرباها استفاده می کنند. البته آهک خوراکی به صورت مستقیم برای طبخ غذا استفاده نمی شود بلکه عصاره آن که شیره آهک یا آب آهک نام دارد برای این منظور مصرف می گردد.

آب آهک خوراکی چیست؟

برای تهیه آب آهک باید مقداری آهک خوراکی را در آب آشامیدنی ریخته و مدتی صبر کرد. آهک هیدراته که حالت پودری یک دستی هم دارد ، در آب حل نمی شود بلکه کاملا ته نشین می گردد ولی خواص خود را به آب می دهد. آب آهک مایعی کاملا شفاف و زلال مانند آب است ولی دارای خواصی نظیر pH قلیایی و میزان مشخصی کلسیم می باشد. از آهک خوراکی معمولا برای تهیه مربا هایی نظیر مربای کدو حلوایی استفاده می شود زیرا آهک موجب حفظ شکل اولیه مواد مربا می گردد.

البته آهک خوراکی کاربرد های صنعتی هم دارد که یکی از مهم ترین آن ها در صنعت تصفیه قند و شکر است. در کارخانجات قند از آهک برای استخراج شیره قند از نیشکر و چغندر قند استفاده می کنند.

 

مصرف آهک خوراکی در دیگر کشور های جهان

  • در کشور آمریکا از آهک برای تهیه پاپ کرن استفاده می کنند. با خوابانیدن دانه ها ذرت در آهک هیدراته ، به راحتی پوست آن جدا می شود و ذرت بو داده بهتری به دست می آید. همچنین ذرت ها مقداری کلسیم از آهک جذب می کنند که باعث غنی شدن آن ها می شود.
  •  در تایلند از آب آهک تهیه شده از آهک خوراکی برای پخت نوعی شیرینی سنتی قرمز رنگ که بسیار ترد بوده و حاوی میوه و سبزیجات محلی است استفاده می کنند.
  • در کشور هند هم آهک را برای تهیه غذای سنتی خود که پان Paan نام دارد مصرف می کنند. “پان” نوعی دسر تهیه شده از برگ یک نوع درخت به همراه آهک و مواد دیگر است که معمولا بعد از غذا خورده شده و به هضم بهتر کمک می کند.

دقت کنید در صورتی که قصد خرید آهک خوراکی را دارید ا زمراکز معتبر آن را تهیه کنید زیرا اصولا آهک یک ماده معدنی بوده و حاوی ناخالصی های مختلفی نظیر کربنات ، سولفات و عناصر معدنی خطرناک و احتمالا فلزات سنگین است. در صورتی که آهک گرید خوراکی باید کاملا خالص بوده و فقط حاوی یون های کلسیم و هیدروکسید باشد. رنگ آهک غذایی کاملا سفید و به صورت پودری یک دست است. آهک در آب حل نمی شود و آب آهک به دست آمده از آن باید کاملا شفاف باشد.

Leave A Comment