آشنایی با کربنات کلسیم نانو

به منظور افزایش کاربرد کربنات کلسیم در بخش های مختلف صنعتی ، امروز این ماده را با استفاده از روش های گوناگون به اندازه ذرات ریز تر تبدیل می کنند. درحال حاضر تولید پودر میکرونیزه کربنات کلسیم گسترش زیادی یافته است. تولید پودر کربنات کلسیم میکرونیزه در سایز میکرون یعنی ده هزار بار ریز تر از سانتی متر ، عملکرد آن را در صنایعی همچون تولید رنگ ، صنایع پتروشیمی ، ساختمانی و … به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. اما آیا می توان کربنات کلسیم نانو که سایز بسیار ریزتری دارد را نیز تولید نمود؟

طبق قوانین فیزیک ، هر چه سایز ذرات ریز تر شود میزان سطح در دسترس آن نیز افزایش می یابد. برای مثال میزان تاثیر گذاری ذرات کربنات کلسیم در سایز میکرون بسیار بیشتر از یک سنگ یا صخره بزرگ کربنات کلسیم است. بر اساس همین اصل ، عملکرد کربنات کلسیم نانو هم نسبت به سایز میکرونیزه آن افزایش می یابد. این امر بخصوص در بخش پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا سایز نانوذرات به راحتی در میان سلول ها امکان امور و مرور دارد.

کربنات کلسیم نانو

تولید کربنات کلسیم نانو

فرایند تولید کربنات کلسیم میکرونیزه چندان پیچیده نیست. برای تولید این ماده از سنگ شکن ها و آسیاب های مخصوصی استفاده می شود. ولی تولید نانو ذرات کربنات کلسیم به این راحتی نخواهد بود. اصولا تولید هر نوع نانو ذره ای نیاز به یک فرایند خاص و پیچیده دارد. یکی از روش های تولید کربنات کلسیم نانو از طریق رسوب دهی محلول آبی نیترات کلسیم در محلول کربنات سدیم اشباع شده است. بر خلاف کربنات کلسیم میکرونیزه که در حجم صنعتی و با تناژ بالایی تولید می شود ، میزان تولید کربنات کلسیم نانو بسیار کمتر است زیرا تولید آن مشکل می باشد. نانو کربنات کلسیم به دلیل تولید در محلول آبی ، در ابتدا حالت خمیری شکل دارد و باید آن را خشک کرد. این ماده نیز همچون سایر انواع مواد نانو ، در دسته مواد حساسیت زا قرار می گیرد.

کربنات کلسیم نانو

کاربرد کربنات کلسیم نانو

– پوشش دهندگی عالی در تولید پلاستیک ، کاتالیست ها ، نانو سیم ها و …

– افزایش تاثیر آن در صنعت حفاری چاه نفت به عنوان بریج و مهر و موم کننده

– افزایش ضربه پذیری پلی پروپیلن و جلوگیری از شکستن آن تا بیش از پنج برابر حالت معمول

– نانو کربنات کلسیم در عکاسی برای ایجاد خواص پولاریزه ، کنتراست و کاهش نویز تصاویر ماثر است

– به دلیل کاهش سایز ، تاثیر فوق العاده ای در تولید رنگ های پوشش ، مواد درزگیر ، چسب ها و پر کننده ها دارد

– در بخش پزشکی به منظور افزایش تاثیر گذاری داروهای پروتئینی آبدوست و داروهای ضد سرطان عالی می باشد

– کربنات کلسیم نانو می تواند کیفیت ، دوام و خواص مکانیکی لاستیک خودرو را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش دهد