پودر سنگ مرداب | مردار سنگ | پودر سنگ مردار | پودر سنگ نقره | سنگ مرده

پودر سنگ مردار یا مردار سنگ که امروزه در بسیاری از عطاری ها به عنوان معجزه رفع بوی عرق و بوی پا بفروش می رسد ، پودر سنگ تولید شده از سنگی به نام سنگ نقره یا سنگ مردار است. این نوع پودر سنگ قادر است تا حدودی موجب کاهش بوی بد بدن شود زیرا دارای ترکیبات سرب بوده و سرب به عنوان یکی از فلزات سنگین ، می تواند قاتل موجودات زنده از جمله باکتری های مولد بوی بد زیر بغل و پا باشد. پودر سنگ مرداب یکی از انواع اکسید سرب و به طور دقیق تر ، اکسید یک یا دو ظرفیتی سرب متبلور یا پرو تواکسید سرب است. برخی افراد یا عطاری ها تصور می کنند پودر سنگ مردار همان زاج سفید است در صورتی که زاج سفید ماده ای کاملا متفاوت با فرمول شیمیایی سولفات آلومینیوم Al2SO4 می باشد که در تولید مواد دئودورانت نیز کاربرد دارد و بر خلاف سنگ مردار ، برای سلامت مضر نیست.

چرا نباید از پودر سنگ مردار استفاده کرد؟

فلزات سنگین نظیر سرب ، جیوه و کادمیوم برای سلامت موجودات زنده بسیار زیان آور هستند. این مواد امکان جذب از طریق پوست را نیز داشته و چنانچه شخصی پودر سنگ مرداب را برای قسمتی از بدن خود نظیر زیر بغل ، کشاله ران ، کف پا و … استفاده نماید ، ترکیبات اکسید سرب PbO از طریق پوست به بدن نموذ می کند. خطرات ناشی از استفاده از پودر سنگ مرداب در کودکان بسیار خطرناک تر است. اصولا انواع سنگ پودر شده ، خاصیت جذب آب بالایی دارند اما برخی از آن های از مواد نامطلوبی تشکیل شده اند. متاسفانه بسیاری از فروشندگان عطاری ها ، علم چندانی نداشته و فاقد دانش پزشکی ، شیمی و علوم مربوط به شناخت مواد هستند و در نتیجه اقدام به فروش هر ماده ای که سود آور باشد می نمایند بنابراین توصیه می شود پیش از انجام هر گونه عمل درمانی ، تحقیقات لازم را انجام دهید. اصولا بهترین روش های رفع بوی بد عرق بدن عبارتند از:

– تمیز نگه داشتن بدن

– تعویض سریع تر لباس ها به خصوص در فصول گرم سال

– کاهش مصرف برخی مواد غذایی نظیر مواد غذایی حاوی گوگرد مانند سیر و پیاز و ادویه جات

– استفاده از دئودورانت های خریداری شده از داروخانه ها

– استفاده از لباس هایی با پارچه های طبیعی نظیر پشم و پنبه به جای لباس های دوخته شده از الیاف شیمیایی

پودر سنگ مرداب

مضرات استفاده از پودر سنگ مرداب

پودر سنگ نقره یا سنگ مرده عامل ایجاد سرطان است. استفاده از این ماده یا سایر نمک های سرب به منظور کاهش بوی عرق در بدن می تواند این عوارض را ایجاد نماید:

– بر قسمت های نرم پوست تاثیر گذاشته و سبب ایجاد حساسیت پوستی می شود

– بر سیستم اعصاب مرکزی بدن تاثیرگذار است.

– تاثیرات سوء بر خون ، کلیه ها و سیستم تناسلی دارد.

– در صورت بلعیده شدن موجب شکم درد ، حالت تهوع و استفراغ می شود.