وازلین برای سوختگی

ژله پترولیوم یا وازلین یک روغن ارگانیک تولید شده از تصفیه نفت خام است. وازلین کاربرد های زیادی در تولید محصولات آرایشی و دارویی دارد. اصولا وازلین یک روغن پوشش دهنده است که رطوبت را به دام انداخته و مانع از تبخیر آن می شود بنابراین بهترین ماده جهت تولید کرم های مرطوب کننده می باشد. اما آیا وازلین برای سوختگی های پوستی هم مفید است؟

مطالب مرتبط


وازلین برای مو

وازلین برای ابرو

وازلین برای صورت


سوختگی ها معمولا به دو صورت هستند:

سوختگی های داخلی

نظیر زخم بستر و عرق سوز شدن که در اثر گرما و فشار سطحی بر روی پوست ، غدد عرق مسدود شده و قطرات عرق در زیر لایه خارجی پوست گرفتار می شوند. در این نوع سوختگی ، به لایه خارجی پوست آسیبی وارد نشده و زخم باز ایجاد نمی شود. برای درمان این مشکل معمولا کرم های خاصی تجویز می گردد که حاوی درصد مشخصی چربی نظیر وازلین نیز می باشد.

سوختگی با حرارت خارجی

که سبب آسیب دیدن لایه های پوستی شده و زخم های باز ایجاد می نماید. این نوع آسیب ها به سوختگی های درجه یک ، دو و سه دسته بندی شده و وجه مشترک همه آنها ، آسیب به لایه خارجی پوست و ایجاد زخم باز است. این نوع سوختگی ها معمولا با ترشحات و یا خونریزی همراه می باشد و احتمالا عفونت وجود دارد.

آیا وازلین برای درمان سوختگی مفید است؟

در صورت عرق سوز شدن یا ایجاد زخم بستر ، به دلیل اینکه زخم باز و احتمال عفونت وجود ندارد و خون و ترشحات از زخم خارج نمی شود ، معمولا از کرم هایی که حاوی وازلین هستند استفاده می شود. وازلین به دلیل چربی بالا و کاهش تماس و اصطکاک پوستی می تواند به درمان سریع تر محل عرق سوز شده کمک نماید.

اما در مورد زخم هایی با منشاء سوختگی خارجی که لایه های سطحی پوست آسیب دیده و زخم باز ایجاد شده قضیه کاملا بر عکس است. بهترین کار برای کاهش سوختگی و درد در لحظات اولیه ، استفاده از آب سرد در محل سوختگی است تا حرارت محل را کاهش دهد. قرار دادن هر نوع چربی نظیر وازلین بر روی محل سوختگی دارای مضرات زیر است:

۱- وازلین یک ماده پوشش دهنده است بنابراین مانع از خروج ترشحات و خون شده و دمای بالای محل زخم را کاهش نمی دهد.

۲- وازلین یک ماده استریل شده نیست و در صورت استفاده از آن در محل سوختگی ، احتمال عفونی شدن زخم زیاد است.

۳- وازلین مانع از رسیدن هوا به زخم می شود و رطوبت محل زخم را خشک می کند.

با توجه به مطالب گفته شده ، استفاده از وازلین به عنوان درمان اولیه برای سوختگی های سطحی یا عمیق به هیچ وجه توصیه نشده و می تواند خطرناک باشد. به یاد داشته باشید چنانچه دچار سوختگی پوستی شدید ، بهترین کار شستشوی محل آسیب دیده با مقادیر زیاد آب سرد و سپس مراجعه به پزشک است و به هیچ عنوان از وازلین یا دیگر چربی ها برای درمان سوختگی استفاده نکنید.