وضعیت تولید سولفات آهن در جهان

سولفات آهن یکی از مهم ترین ترکیبات شیمیایی آهن است که مصارف گوناگونی در مشاغل صنعتی ، خدماتی ، دام پروری ، پزشکی و کشاورزی دارد. به دلیل اینکه یون آهن موجود در سولفات آهن به راحتی قابل جذب توسط بدن موجودات زنده بوده و این ماده دارای رنگ خاصی می باشد ، و همچنین ویژگی های منحصر به فرد شیمیایی آن ، سولفات آهن موارد کاربرد بسیاری زیادی دارد. اصولا از لحاظ جغرافیایی ، تولید سولفات آهن که دارای اسامی زاج سبز و فروس سولفات هم است در سطح جهان به چندین بخش مختلف که عبارتند از آمریکای شمالی ، آمریکای جنوبی ، آسیا پاسیفیک ، اروپا و خاورمیانه تقسیم بندی می شود. در این میان ، منطقه آسیا پاسیفیک مشتمل بر کشورهای شرقی و جنوب شرقی آسیا و استرالیا بیشترین نقش را در تولید سولفات آهن در جهان دارند به طوریکه هشتاد درصد کل تولید سولفات آهن در دنیا منحصر به این منطقه از جهان است.

پس از منطقه آسیا پاسیفیک ، بیشترین میزان تولید سولفات آهن مربوط به اروپا است. قاره اروپا دارای فشردگی شدید جمعیتی بوده و نیز به دلیل استفاده از مواد و کودهای شیمیایی ، میزان فسفات موجود در آب این منطقه بسیار زیاد است. یکی از مهم ترین مواد شیمیایی برای کنترل سموم موجود در آب همچون فسفات ، سولفات آهن می باشد که انسان را قادر می کند تا ۹۶ درصد فسفات موجود در آب را حذف کند. همین مسئله سبب شده تا اروپا سرمایه گذاری زیادی برای تولید سولفات آهن نماید.

سولفات آهن مایع یک مکمل داروئی برای درمان نوعی بیماری کم خونی ناشی از کمبود گلوبول های قرمز خون به نام Amenia است. در سال های اخیر کاربرد سولفات آهن در صنعت پرورش دام و حیوانات اهلی نیز به صورت چشمگیری گسترش یافته است زیرا همان طور که بدن ما انسان ها نیازمند آهن می باشد ، حیوانات و دیگر موجودات زنده هم به این عنصر نیاز دارند. مسلما تعداد حیوانات اهلی پرورشی در مناطقی از جهان که جمعیت زیادی دارند بیشتر است بنابراین رشد تولید سولفات آهن را در آمریکا ، چین و هند شاهد هستیم. از جمله مزایای مثبت تولید سولفات آهن می توان به تولید آسان و مواد اولیه ارزان قیمت اشاره نمود.

بازار فروش سولفات آهن در هنگ کنگ ، چین ، هند ، آمریکای شمالی و خاورمیانه به سرعت در حالت گسترش است زیرا این مناطق دارای جمعیت انبوهی بوده و پتانسیل بالایی جهت رشد صنایع دارند. همچنین تغذیه نا مناسب مردم جهان سبب ایجاد کمبود آهن در بدن آنها می شود در نتیجه نیاز به مصرف قرص سولفات آهن خوراکی به عنوان مکمل در دنیا رو به افزایش است.

 

تولید سولفات آهن در ایران

کشور ما هم به دلیل برخورداری از زمین های کشاورزی فراوان و مراکز متعدد پرورش دام و همچنین صنایع مصرف کنننده سولفات آهن نظیر صنایع روی ، تصفیه آب ، آبکاری فلزات و … نیاز فراوانی به این محصول دارد. در ایران تولید کنندگان سولفات آهن متعددی وجود دارند که محصولاتی با کیفیت های مختلف را به بازار عرضه می کنند. کارخانه سولفات آهن سینا تولید به عنوان بزرگترین تولید کننده سولفات آهن در کشور ، محصولاتی با کیفیت و با طبقه بندی های مختلف برای مصرف در صنایع کشاورزی ، دامداری ، تصفیه آب ، تولید فلزات ، تولید رنگ و … را تولید و در اختیار بازار مصرف قرار می دهد. کیفیت بالای سولفات آهن سینا تولید سبب شده تا میزان زیادی از محصول این کارخانه به کشورهای همسایه نیز صادر شود.