نقش سولفات آلومینیوم در کشاورزی

با وجود اینکه عنصر آلومینیوم یکی از مواد مورد نیاز گیاهان محسوب نمی شود ولی ترکیب شیمیایی سولفات آلومینیوم دارای کاربرد هایی در کشاورزی است. سولفات آلومینیم را می توان هم به صورت مستقیم در خاک مورد استفاده قرار داد و هم می توان ترکیب آن با کود کشاورزی را مصرف کرد ولی در هر صورت نباید سولفات آلومینیوم را به صورت محلول پاشی بر روی برگ و گل گیاهان و درختان بکار برد. البته از سولفات آلومینیم را نمی توان برای کلیه گیاهان استفاده کرد بلکه تاثیرات آن بیشتر برای گیاهان و درخچه های زینتی مفید است.

اصولا نقش سولفات آلومینیم در کشاورزی جهت تقویت گیاهان و درختان نیست بلکه برای تصحیح خاک مورد استفاده قرار می گیرد. دارا بودن یون سولفات سبب می شود تا pH خاک های شور و آهکی که دارای خاصیت قلیایی بالایی هستند ، کاهش یافته و شرایط برای جذب یون ها فلزی و ریز مغذی های کشاورزی فراهم گردد. موارد اصلی مصرف سولفات آلومینیوم برای درختچه های اسید دوست نظیر موارد زیر می باشد:

– آزالیا

– انواع رودودندرون

– کاملیا

– گاردنیا

– هالی

– بلوبری یا زغال اخته آبی رنگ

– سرخدار

– کورنوس فلوریدا

– افلوس یا بداغ

– برگ بو

– سدر

– شوکران

– توسکای سیاه

میزان مصرف سولفات آلومینیوم در کشاورزی

درختچه ها : نیم کیلوگرم به ازای هر ۳۰ سانتیمتر قد درخچه

درختان : نیم کیلوگرم به ازای هر ۲٫۵ سانتیمتر قطر درخت

برای اسیدی کردن خاک : برای اصلاح خاک آهکی به میزان ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم به ازای هر ۱۰۰ سانتی متر مربع (پس از اعمال سولفات آلومینیوم ، خاک را شستشو دهید.)

موارد ایمنی جهت مصرف سولفات آلومینیوم در کشاورزی

۱- حتما پیش از مصرف با یک متخصص کشاورزی در این زمینه مشورت نمایید.

۲- به هیچ وجه سولفات آلومینیم را به صورت محلول پاشی یا در سیستم آبیاری قطره استفاده نکنید.